Lärande och ansträngning

Riktlinjens innebörd:

  • Utgångspunkten för all verksamhet är omtanke om individen.
  • Den långsiktiga utvecklingen är överordnad det kortsiktiga resultatet.
  • Egen utveckling är överordnad jämförelse med andra.
  • I spelet får spelaren ta egna beslut och lära sig av framgångar och motgångar.
  • Föräldrar stöttar spelarna men överlåter coachningen till tränarna.

Inledning

  • Riktlinjen handlar om två saker:
    • att se långsiktig utveckling före kortsiktigt resultat.
    • att låta barn ta egna beslut.

Reflektion

  • Vad värdesätter spelarna i samband med träning och matcher?
  • Vad blir konsekvenserna av att fokusera på detta?

Välj film beroende på målgrupp

  • Förening: Ledartips från fotbollsskola
  • Ledare:Våga testa nya saker
  • Spelare: Våga testa nya saker
  • Föräldrar: Våga testa nya saker

Reflektera över

  • Vilka av ledartipsen kan du, i din roll, ta åt dig av i din roll som ledare?
  • Hur kan vi stimulera ungdomar till att bli ledare?

Reflektera över

  • Vad menas med att den långsiktiga utvecklingen kan hämmas av fokus på kortsiktig framgång?
  • Ge konkreta exempel på färdigheter att berömma för den långsiktiga utvecklingen?

Sammanfattning i helgrupp