Lärande och ansträngning
Riktlinjens innebörd:
- Utgångspunkten för all verksamhet är omtanke om individen.
- Den långsiktiga utvecklingen är överordnad det kortsiktiga resultatet.
- Egen utveckling är överordnad jämförelse med andra.
- I spelet får spelaren ta egna beslut och lära sig av framgångar och motgångar.
- Föräldrar stöttar spelarna men överlåter coachningen till tränarna.
Inledning
- Riktlinjen handlar om två saker:
- att se långsiktig utveckling före kortsiktigt resultat.
- att låta barn ta egna beslut.
Reflektion
- Vad värdesätter spelarna i samband med träning och matcher?
- Vad blir konsekvenserna av att fokusera på detta?
Välj film beroende på målgrupp
- Förening: Ledartips från fotbollsskola
- Ledare:Våga testa nya saker
- Spelare: Våga testa nya saker
- Föräldrar: Våga testa nya saker
Reflektera över
- Vilka av ledartipsen kan du, i din roll, ta åt dig av i din roll som ledare?
- Hur kan vi stimulera ungdomar till att bli ledare?
Reflektera över
- Vad menas med att den långsiktiga utvecklingen kan hämmas av fokus på kortsiktig framgång?
- Ge konkreta exempel på färdigheter att berömma för den långsiktiga utvecklingen?