Teman
Genom att titta på och därefter samtala om klipp från teaterföreställningen får du som aktiv, tränare, lärare, ledare och förälder inom idrotten möjlighet att reflektera och prata om dessa viktiga frågor. Läs mer om hur ni kan lägga upp samtal och lära tillsammans här.
Manne: sonen i familjen, lovande ishockeyspelare i J18
Lina: dottern i familjen, friidrottare som precis ska börja på Riksidrottsgymnasium, friidrott (FIG).
Mamma: Helena
Pappa: Henrik
Coach: Kevin, ishockeytränare till Manne
Sidekick: fiktiv person – Mannes inre röst
Manne, sonen i familjen, satsar på ishockey. I början av föreställningen är han med om en svår kollision under en match och skadar sig allvarligt. Pappa Henriks rektion är stark. Hans driv för Mannes satsning och hur han ska komma tillbaka till full satsning eskalerar. Dottern Lina oroar sig för sin bror och för den egen insparken på friidrottsgymnasiet. Mamma Helena brottas både med sina egna tankar från sina unga år som idrottare och som mamma till idrottande ungdomar. Spindeln i nätet är tränaren Kevin som coachar Manne på isen och även är engagerad i familjens situation. Det finns också en ”sidekick” med i förställningen, en fiktiv person – Mannes inre röst.
Föreställningens syfte är att lyfta tankar, känslor och beteenden som rör psykisk ohälsa, samt lägga en bra grund för att arbeta vidare med dessa frågor.
Vill man något måste man satsa
Coach Kevin visar pappa Henrik en filmsekvens på matchen där Manne skadar sig. Pappan riskerar att bli avstängd på grund av hans starka reaktion. Men pappan förklarar att han bara stöttar Manne. Diskussionen som följer mellan coach Kevin och pappan handlar om satsning och elitidrott. Vill Manne det här? Vad krävs och när är det inte sunt längre?
Titta på klippet och använd frågorna för att komma igång med det viktiga samtalet.
- Är det något som du reagerar på i scenen?
- Vad skulle kunna ha gjorts annorlunda i denna situation?
- Vem är ansvarig för idrottarens satsning?
- Är det något i klippet som du känner igen eller har upplevt själv?
Vi pratar ju hela tiden
Lina undrar varför det inte är någon som pratar med henne om situationen med Manne. Mamma Helena tycker att Lina ska fokusera på sig själv eftersom det inte finns några kommunikationsproblem i familjen, eller för den delen inget problem med Mannes skada. De fyra familjemedlemmarna samlas vid middagsbordet och har olika åsikter om upplägget med idrottssatsningen.
Titta på klippet och använd frågorna för att komma igång med det viktiga samtalet.
- Hur upplever du att familjen pratar med varandra?
- Om du skulle hjälpa familjen vad skulle du be dem göra, vad skulle de behöva?
- Är det något i klippet som du känner igen eller har upplevt själv?
- Hur gör du när du inte når fram? (tränaren/föräldern/läraren/aktiv)
- Hur gör ni när ni lyssnar på varandra?
Alla visste men ingen frågade
I det här klippet berättar mamma Helena om kampen med sina egna tankar från sina unga år som idrottare. Hur hon upplevde tiden som ung idrottare och kände att hon inte hade någon att vända sig till för att få hjälp att ta sig ur den negativa spiralen.
Titta på klippet och använd frågorna för att komma igång med det viktiga samtalet.
- Vad frågar/säger du om du misstänker att någon har en ätstörning?
- Hur kan du hjälpa till?
- Känner du till några tidiga varningstecken?
- Är det något i klippet som du känner igen eller har upplevt själv?
Ätstörning
Broschyr ätstörningar
Det är något som inte stämmer
Under ett gemensamt träningspass pratar pappa Henrik och mamma Helena om sina barn Manne och Lina. Föräldrarna kommer inte överens. De har olika åsikter vad gäller barnens situation inom som utanför idrotten. Föräldrarnas potentiella lösningar leder dem åt olika håll. Vad är egentligen bäst för barnen?
Titta på klippet och använd frågorna för att komma igång med det viktiga samtalet.
- Är det något som du reagerar på i scenen?
- Vem är ansvarig för idrottarens satsning?
- Är det något i klippet som du känner igen eller har upplevt själv?
En riktig idrottare blir inte deprimerad
Manne beskriver sina tankar och förklarar att hans kropp beter sig på ett ovant sätt som han inte upplevt tidigare. Trots det vill Manne arbeta vidare mot sina idrottsliga mål. Pappa Henrik och Coach Kevin diskuterar vad som är bäst för Mannes utveckling inom ishockeyn, men de har skilda åsikter om idrottandet och den psykiska hälsan hos pojken.
Titta på klippet och använd frågorna för att komma igång med det viktiga samtalet.
- Hur upptäcker ni tidiga tecken på fysisk respektive psykisk ohälsa?
- Hur märker ni om någon mår dåligt?
- Finns det hjälp att få? Var och vem?
- Är det något som du reagerar på i scenen?
- Vem är ansvarig för idrottarens satsning?
- Är det något i klippet som du känner igen eller har upplevt själv?
Det har vi jobbat för
Under en ishockeymatch hejar Mannes föräldrar på honom. Han får en tackling och i nästa sekvens vaknar han upp i sovrummet. Bredvid sitter Lina försöker prata med Manne som inte vill prata om hur han egentligen mår. Syskonen har sedan diskussioner om sina respektive idrottssatsningar, inkilningen på gymnasiet och även om pappa Henriks reaktion på ishockeymatchen.
Titta på klippet och använd frågorna för att komma igång med det viktiga samtalet.
- Hur ser en hållbar idrottskarriär ut?
- Vad är en hållbar idrottskarriär?
- Hur ser en god utvecklingsmiljö ut?
- Hur hanterar du/ni motgångar?
Är det ett misslyckande?
Mamma Helena förklarar för pappa Henrik hur hon upplever livet som ishockeymamma. Mellan de två föräldrarna utspelar sig skildringar om familjens sammanhållning under den nuvarande satsningen mot framgång inom idrotten. Strävar de mot samma mål? Hur mår de fyra familjemedlemmarna under kampen med elitidrottssatsningen? Och vad är det värt att offra för framgång inom idrotten?
Titta på klippet och använd frågorna för att komma igång med det viktiga samtalet.
- Hur stöttar man en elitidrottande ungdom på bästa sätt?
- Hur ser du på misslyckande?
- Vad är ett misslyckande?