För tränare och ledare

För att kunna arbeta med en trygg idrottsmiljö krävs det att tränare och ledare har samsyn och kompetens. Ditt och de övrigas ledarskap ska grundas i föreningens och idrottens gemensamma värderingar och ni bör vara överens om vad det betyder, bland annat för rollen som tränare.

Här finns samtalsunderlag för att ta samtalet vidare och komma överens om konkreta handlingar ni kan genomföra i er ledarstab för att arbeta mot trygga idrottsmiljöer.

Stöd att gå igenom webben

Som ett stöd för att gå igenom webben finns två olika lärgruppsplaner som du kan göra tillsammans med dina tränar- och ledarkollegor.

  • Lärgruppsplan med tre träffar för möjlighet att tillsammans gå igenom hela webben och jobba för en ökad trygghet i föreningen. Lärgruppsplanen ger hjälp och tips för att se över tryggheten i verksamheten och ger möjlighet till bra diskussioner på ämnet. 
  •  Lärgruppsplan med en träff

Det förebyggande arbetet

 Det är viktigt att alla får dela med sig av sina åsikter och tankar för att gemensamt komma fram till ett beslut. Detta gäller både i din och de övriga ledarnas diskussioner med de aktiva och inom ledargruppen. Ett bra sätt att se till att alla får komma till tals är att avsätta tid till samtal och diskussion. Nedanstående samtalsunderlag är kopplat till avsnittet Förebyggande arbete.

Samtalsunderlag - Förebyggande arbetet (pdf).

Värdegrundsarbete

Som tränare eller ledare i en förening ska ditt ledarskap grundas i föreningens värdegrund. Värdegrunden representerar föreningens gemensamma värderingar, och som tränare har du ansvar för att värdegrunden efterlevs i den verksamhet du arbetar med. Värdegrunden måste omsättas i faktiska handlingar, och här finns samtalsunderlag för att stödja arbetet i ledarstaben för att konkretisera värdegrunden.

Att gå från ord till handling med er värdegrund(pdf).

Samtalsunderlag - Svensk Simidrott och idrottens värdegrund (pdf).

Barnens spelregler

Boken Barnens spelregler är RF:s och Bris initiativ för en trygg och utvecklande barn- och ungdomsidrott. Boken innehåller sju regler om barns rättigheter inom idrotten och är skriven för både barn och vuxna. Nedan finner du ett samtalsunderlag kopplat till spelregel 3: Alla barn har rätt till stöttande vuxna.

Barnens spelregler 3 (pdf).

Maktens påverkan och konsekvenser

Det är viktigt att du är medveten om den maktpositionen du befinner dig i och hur den påverkar ditt sammanhang. Med makt kommer ansvar men också stora möjligheter att påverka det sammanhang du befinner dig i en positiv riktning. I samtalsunderlaget nedan får du möjlighet att reflektera över din maktposition och över hur du kan använda den för att stärka en trygg miljö i din förening.

Samtalsunderlag - Maktens påverkan och konsekvenser (pdf).

Att utveckla en öppen och tillitsfull samtalskultur

Alla i en maktposition har ett ansvar att uppmuntra och skapa strukturer för en god samtalskultur. Ofta vågar personer som mår dåligt eller ser missförhållanden och kränkande handlingar inte berätta på grund av att de är rädda för konsekvenserna. Här finner du samtalsunderlag för att diskutera hur du och dina tränarkollegor kan arbeta för att utveckla en öppen och tillitsfull samtalskultur inom verksamheten.

Samtalsunderlag - Att utveckla en öppen och tillitsfull samtalskultur (pdf).

Gränsdragning och hantering av sociala medier

Att gemensamt ha en dialog kring gränsdragningar och hantering av sociala medier kan vara värdefullt för att hitta gemensamma utgångspunkter kring sociala medier. De aktiva och även tränare och ledare använder kanske sociala medier under andra tider än när gruppen är samlad, och mycket kommunikation med och om varandra sker kanske i dessa kanaler. Hur skapas trygga och inkluderande miljöer i dessa forum?

Samtalsunderlag - Gränsdragning och hantering av sociala medier (pdf).

Identifiera riskzoner

Inom idrottsmiljön finns en rad olika riskzoner där otrygga situationer kan uppstå. Dessa riskzoner kan vara till exempel fysiska miljöer, en osund kultur i gruppen/föreningen och miljöer på sociala medier. Försöka identifiera i vilka relationer, situationer och miljöer i och runt din grupps verksamhet som det finns risk för exempelvis osunda träningsmetoder, diskriminering eller sexuella övergrepp.

Samtalsunderlag - Identifiera riskzoner (pdf).

Tillbaka till avsnitt - Att ta samtalet vidare Till För aktiva