För aktiva

Det viktigaste arbetet med trygga idrottsmiljöer sker i gruppen där de aktiva finns. Gruppens klimat är avgörande eftersom det är i den miljön de aktiva befinner sig vid varje träningstillfälle. Du som tränare har i det arbetet en avgörande roll och sätter standarden för vilka beteenden som är accepterade i gruppen.

Precis som när det gäller progression i träning och tävling krävs progression i arbetet med värdegrunden och miljön. För att skapa trygga idrottsmiljöer är det därför viktigt att du och dina tränarkollegor arbetar aktivt med dessa frågor. Ett förslag är att ni avsätter tid för arbetet och inkludera det i er dagliga verksamhet. Nedan finns samtalsunderlag som ni kan använda för att arbeta med trygg idrott tillsammans med era aktiva.

Upp till 7 år
Gruppens spelregler

Gruppens spelregler är en lämplig början för att arbeta med gruppens klimat och vilka spelregler som gäller i er grupp.

Samtalsunderlag - Gruppens spelregler (pdf).

Stopp min kropp 

Att prata med små barn om kroppen och gränser hjälper barn att bli medvetna om kroppens värde och hur de säger eller visar ja och nej. Rädda Barnen har tagit fram ett material för detta.

Materialet Stopp! Min kropp! - Förskola.

Okej med dig?

Att prata med små barn om kroppen och gränser hjälper barn att bli medvetna om kroppens värde och hur de säger eller visar ja och nej. Rädda Barnen har tagit fram ett material för detta.

Materialet Okej med dig?

Tillsammans – Wilda och Walters gruppäventyr

Material för barn om gruppkänsla och att vara en bra kompis. Genom att läsa, skriva, rita, klippa och klistra lär sig barnen bland annat att vara en bra kompis och att bygga en fungerande grupp med gemensamma spelregler. Från SISU Förlag. 

Tillsammans – Wilda och Walters gruppäventyr.

Förslag på utvärdering

Nedan finner du förslag på utvärdering efter träningen anpassad för målgruppen 5–7 år.

Utvärdering simidrottare 5-7 år (pdf).

Delaktighet
  • Låt simidrottarna vara med och bestämma lek eller en del av en övning. Det kan vara färgen på ballongen (lek) som ni blåser upp i simundervisning, vilken bokstav de ska flyta som, vilket simsätt som ska simmas eller hur de ska hoppa från kanten.
  • Efter varje träning kan du fråga dem vad de tyckte var roligast under träningen. Då är det lättare för dig att planera och lägga in moment i träningen som du vet att dina simidrottare gillar.
8–10 år
Barnens spelregler

Boken Barnens spelregler är RF:s och Bris initiativ för en trygg och utvecklande barn- och ungdomsidrott. Boken innehåller sju regler om barns rättigheter inom idrotten och är skriven för både barn och vuxna. Till boken har RF-SISU satt ihop frågor som du kan utgå från när du arbetar tillsammans med d aktiva. Frågorna ger de aktiva möjligheter att lära sig vad  aktiva förväntar sig av en tränare samt ger dig som tränare en uppfattning om den bild de aktiva har av tränarens roll.

Samtalsunderlag - Barnens spelregler 7-10 år (pdf).

Stopp min kropp - Rädda barnen

Rädda Barnen har tagit fram ett material för ledare inom idrott som ett stöd i arbetet att prata med barnen om frågor som känslor, privata områden och samtycken. Stopp! Min kropp! - Lågstadiet innefattar film, handledning för vuxna samt arbetsmaterial för barn och vuxna. 

Materialet Stopp! Min kropp! - Lågstadiet (Rädda barnens webbplats).

Materialet Stopp! Min kropp! - På fritiden (Rädda barnens webbplats).

Förslag på utvärdering

Nedan finner du förslag på utvärdering och utvärderingsfrågor anpassade för målgruppen 8–10 år.

Utvärdering simidrottare 8-10 år (pdf).

Delaktighet
  • Låt simidrottarna vara med och bestämma terminsplaneringen. Fråga gruppen vad de önskar göra eller lära sig under terminen. Vill de ha något läger eller göra någon social aktivitet?
  • Kunskap och Inflytande över den egna träningen. Låt simidrottarna bestämma del av uppvärmningen, till exempel genom att alla får bestämma en arm-, puls-, rörlighets- eller styrkeövning var. Du kan också låta dem bestämma en del av ett träningspass som till exempel en viss serie, en övning, insim eller avsim. Genom att du som ledare eller tränare förklarar varför ni gör vissa övningar eller moment på träningen så lär sig simidrottarna hur och varför ni bygger upp ett träningspass på ett visst sätt.
  • Du kan också ge dem i uppgift att skriva ett eget träningspass som de ska genomföra. Beroende på ålder och kunskap kan du ge dem vissa riktlinjer till exempel strukturen på passet, hur långt det ska vara eller om det ska innehålla något speciellt moment.
  • Ha utvärderingar i slutet av varje termin. Dela upp simidrottarna i olika grupper och låt dem diskutera och skriva en utvärdering. Ställ exempelvis frågor om vad de har tyckt varit roligt under terminen och vad de önskar göra mer av nästa termin.
11–14 år
Trygghet i omklädningsrummet

Omklädningsrummet är en viktig mötesplats där olika individer delar gemenskap och känslor. Stämningen i omklädningsrummet kan vara den enskilt viktigaste anledningen till att aktiva håller på med idrott. Barn och ungdomar pekar dock ofta ut omklädningsrummet som den minst trygga platsen i en idrottsförening. För att arbeta med detta är det viktigt att faktiskt prata med barnen och ungdomarna om hur du och de aktiva tillsammans kan skapa ett tryggt omklädningsrum.

Samtalsunderlag - Trygghet i omklädningsrummet (pdf).

Locker room talk

Den här organisationen utbildar killar 10–14 år för att arbeta för en idrott som är fri från kränkningar, machokultur, sexism, rasism och homofobi. Den vill skapa jämställdhet och schysta attityder i omklädningsrum och i föreningsmiljöer.

Organisationen Locker Room Talks webbplats.

Make Equal – Allt vi inte pratar om

Den här organisationen erbjuder samtalsunderlag för att motverka machokultur, sexism och trakasserier inom fritids- och idrottssektorn. Målet är att förändra normer och attityder som kan vara skadliga.

Make Equals webbplats.

RF-SISU: Snacka om det – ungdom

Ett stöd för att diskutera gruppens spelregler riktat mot en äldre åldersgrupp. Materialet är anpassat för både tjejer och killar inom ungdomsidrotten för att snacka jämställdhet, beteende och värderingar.

Snacka om det - Ungdom handledning (pdf).

Snacka om det - Ungdom (pdf).

Snacka om det - Ungdom fördjupning (pdf).

Identifiera riskzoner

Inom idrottsmiljön finns en rad olika riskzoner där otrygga situationer kan uppstå. Dessa riskzoner kan vara till exempel fysiska miljöer, en osund kultur i gruppen/föreningen och miljöer på sociala medier. Materialet nedan är ett stöd för dig som tränare och ledare att arbeta tillsammans med de aktiva för att få en bild av vad de upplever i verksamheten. 

Samtalsunderlag - Identifiera riskzoner aktiva (pdf).

Stödlinjer och information

Våld och kränkningar - Ungdomsmottagningen (UMO)

Alla har nog känt sig dåligt eller orättvist behandlade någon gång, eller sett någon annan bli det. Du har rätt att slippa våld och kränkningar, men om du råkar ut för det finns hjälp att få.

Ungdomsmottagningens webbplats (våld och kränkningar).

Näthatshjälpen - Make Equal

På Näthatshjälpen hittar du snabbt hjälp om du utsatts för näthat. Här finns allt från konkreta tips om hur du tvättar bort dina kontaktuppgifter online till handlingsplaner för hela organisationer. Näthatshjälpen drivs av organisationen Make Equal och är finansierat av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. 

Näthatshjälpens webbplats.

Guider om näthat (Näthatshjälpens webbplats).

Förslag på utvärdering

Nedan finner du förslag på utvärdering och utvärderingsfrågor anpassat för målgruppen 11–14 år.

Utvärdering - Simidrottare 11-14 år (pdf).

15 år och äldre
Barnens spelregler

Boken Barnens spelregler är RF:s och Bris initiativ för en trygg och utvecklande barn- och ungdomsidrott. Boken innehåller sju regler om barns rättigheter inom idrotten och är skriven för både barn och vuxna. Här finns ett material som fungerar som progression för att fortsätta arbeta med Barnens spelregler tillsammans med ungdomar.

Samtalsunderlag - Barnens spelregler 11-18 år (pdf).

Att ta värdegrund från ord till handling

En förenings värdegrund bör efterlevas av samtliga i föreningens verksamheter. Det är därför viktigt att alla medlemmar känner till värdegrunden och förstår vad den betyder i praktiken. För att värdegrunden ska bli "levande" är det viktigt att du arbetar med den tillsammans med de aktiva. Vad betyder värdegrunden för dem?

Samtalsunderlag - Att ta värdegrund från ord till handling (pdf).

Make Equal – Allt vi inte pratar om

Den här organisationen erbjuder samtalsunderlag för att motverka machokultur, sexism och trakasserier inom fritids- och idrottssektorn. Målet är att förändra normer och attityder som kan vara skadliga.

Make Equals webbplats.

Snacka om det – ungdom

Ett stöd för att diskutera gruppens spelregler riktat mot en äldre åldersgrupp. Materialet är anpassat för både tjejer och killar inom ungdomsidrotten för att snacka jämställdhet, beteende och värderingar.

Snacka om det - Ungdom handledning (pdf).

Snacka om det - Ungdom arbetsmaterial (pdf).

Snacka om det - Ungdom fördjupning (pdf).

Gränsdragning och hantering av sociala medier

Att gemensamt ha en dialog kring gränsdragningar och hantering av sociala medier kan vara värdefullt för att hitta gemensamma utgångspunkter. Sociala medier är ofta ett forum för de aktiva, och det är viktigt att du diskuterar hanteringen av sociala medier tillsammans med dem. 

Gränsdragning och hantering av sociala medier (pdf).

Näthatshjälpen - Make Equal

På Näthatshjälpen finns snabb hjälp för den som har utsatts för näthat. Här finns allt från konkreta tips om att "tvätta bort" kontaktuppgifter online till handlingsplaner för hela organisationer. Näthatshjälpen drivs av organisationen Make Equal och finansieras av Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor. 

Näthatshjälpens webbplats.

Guider om näthat (Näthatshjälpens webbplats).

Identifiera riskzoner

Inom idrottsmiljön finns en rad olika riskzoner där otrygga situationer kan uppstå. Dessa riskzoner kan vara till exempel fysiska miljöer, en osund kultur i gruppen/föreningen och miljöer på sociala medier. Samtalsunderlaget är ett stöd för dig som tränare och ledare att arbeta tillsammans med de aktiva för att få en bild av vad de upplever i verksamheten. 

Samtalsunderlag - Identifiera riskzoner aktiva (pdf).

Stödlinjer och information

Våld och kränkningar - Ungdomsmottagningen (UMO)

Alla har nog känt sig dåligt eller orättvist behandlade någon gång, eller sett någon annan bli det. Du har rätt att slippa våld och kränkningar, men om du råkar ut för det finns hjälp att få.

Ungdomsmottagningens webbplats (våld och kränkningar).

Förslag på utvärdering

Nedan finner du förslag på utvärdering och utvärderingsfrågor anpassat för målgruppen 15 år och äldre.

Utvärdering  - Simidrottare från 15 år (pdf).


Stöd om du har frågor om våld och kränkningar 

Webbplatsen UMO.se har sammanställt en lista med ställen aktiva kan kontakta om de behöver stöd eller bara vill prata med någon. Du kan oftast vara anonym. En del har öppet dygnet runt, andra några timmar i veckan. På en del ställen kan du få stöd på andra språk än svenska. Några av ställena finns särskilt till för vissa åldrar eller kön, men de brukar kunna tipsa om andra ställen om det behövs.

Lista på ställen du kan kontakta (UMO:s webbplats).

Tillbaka till Tränare och ledare Tillbaka till avsnitt - Att ta samtalet vidare