Handlingsplan

Det är viktigt att föreningen har en handlingsplan ifall något oönskat händer i verksamheten. Handlingsplanen är i ett sådant läge ett bra stöd för styrelse, tränare och medlemmar att agera gentemot otrygga idrottsmiljöer

speech-bubble-samtala-bla.png Undersök

Ta reda på följande:

  • Har föreningen en handlingsplan?
  • Vem ska du kontakta om något sker inom verksamheten?
  • Vilka andra policyer eller riktlinjer har föreningen som du ska ta hänsyn till, exempelvis en likabehandlingsplan?

 

Du som tränare och ledare bör känna till föreningens handlingsplan och veta vem du ska kontakta om något oönskat sker inom verksamheten eller om du själv blir utsatt för våld. Vet du inte om en sådan finns eller vem du ska vända dig till, fråga din förening!

Reflektera och diskutera

Det är viktigt att du funderar på hur du och dina tränarkollegor ska agera ifall något oönskat sker inom gruppen. Det går inte att förbereda sig på alla situationer som kan uppstå inom idrotten, men det är bra att börja fundera och diskutera tillsammans hur ni kan hantera olika situationer. Ett sätt är att var och en först reflekterar på egen hand och sedan i mindre grupper diskuterar möjliga scenarion. Nedan finns förslag på case som du och dina tränarkollegor kan utgå ifrån.

Case 1

Helgens tävling är i full fart och det är dags för lagkapp. Ert lag överväxlar och din tränarkollega blir rasande. När simmarna kommer upp ur bassängen ser du hur din kollega skäller på de aktiva och kastar en flaska efter dem men den träffar ingen.

  • Vad gör du i stunden?
  • Hur tar du situationen vidare efter tävlingen?
Case 2

Det kanske var lite väl mycket tjuvslag på förra veckans träning, men det är ju också kul att se så mycket glöd i spelarna. Kanske var det så att Martin fick ta lite extra mycket stryk men det tillhör väl ändå idrotten.

Stämningen var spänd efter träningen och vi tränare valde att stanna kvar bara för att se så att allt var lugnt. På vägen ut stötte en av spelarna ännu en gång i Martin. Han bad direkt om ursäkt, kanske lite spydigt men han bad ju faktiskt om ursäkt. Finns inte så mycket att säga till om då.

På dagens träning dök inte Martin upp. Det var ju trist, men lite skönt också. Jag menar då behöver vi ju inte oroa oss för hans skull. Han är ju trygg hemma.

  • Vad tycker du om situationen?
  • Vad hade du gjort om du var tränare i den här situationen?
Case 3

De aktiva står uppradade längs bassängkanten och en efter en går tränaren och smäller dem på rumpan när det är deras tur att hoppa i bassängen.

  • Vad tycker du om situationen?
  • Vad hade du gjort om du var en tränarkollega i situationen?
  • Vad hade du gjort om du var i simhallen på din fritid och bevittnat situationen?
  • Vilken hjälp kan du få för att hantera situationen?
Case 4

Under en match får motståndarlaget ett domslut emot sig. Den assisterande tränaren i motståndarlaget blir väldigt upprörd och går fram till sekretariatet och uppträder hotfullt.

  • Vad gör du som tränare?
  • Vad säger och gör du med dina spelare?
Case 5

Du kommer till simhallen och gruppen stretchar. En tränarkollega “hjälper” de aktiva stretcha där du kan se att den aktiva upplever smärta och ser väldigt obekväm ut. Kollegan lägger inget fokus på den aktiva utan pratar samtidigt med övriga i gruppen.

  • Vad gör du som tränare i stunden?
  • Vad gör du efter träningens slut?
Case 6

Gruppen du leder har en väldigt god sammanhållning. Alla umgås jämnt både i och utanför simidrotten, har en grupp tillsammans på snapchat och planerar roliga aktiviteter inför sommarlovet. Alla får vara med förutom Alex. Det är tydligt för dig att gruppen stänger ute Alex under träning, i omklädningsrummet och när ni åker i väg på resor. Det är uppenbart att Alex inte mår bra av situationen.

  • Vad kan du som tränare gör åt situationen?
  • Vem/Vilka i din förening kan du ta hjälp av?
  • Vad kan du och dina tränarkollegor göra för att förebygga att liknande saker händer igen?
Case 7

Du får ett samtal av en väldigt upprörd vårdnadshavare vars barn har kommit hem gråtande. Efter dagens träning hade några av de andra aktiva haft med sig telefonen in i duschrummet och barnet uppfattade det som att en aktiv tog kort på de andra när dem duscha.

  • Hur besvarar du som tränare den upprörda vårdnadshavaren?
  • Vad kan du som tränare göra?
  • Vilken hjälp kan du få för att hantera situationen?
Case 8

Då var det dags att planera säsongen. Du känner dig taggad för att bidra och har massa idéer. Direkt i mötet berättar den ansvariga att hen har gjort ett förslag för säsongen och att ni ska diskutera träningstider och bemanning. Du räcker upp handen och frågar när ni ska diskutera säsongsplaneringen och blir bemött med en irriterad blick och: “Du anser alltså inte att jag är kompetent nog att skapa en säsongplanering?”

  • Hur hade du bemött den ansvarige?
  • Hur hade situationen fått dig att må?
  • Vad kan du göra efter mötets slut?

 

Tillbaka till Vad gör vi om någon drabbas? Tillbaka till Om något händer