Psykiskt våld

Psykiskt våld kan handla om nedsättande kommentarer, förlöjliganden, glåpord, hot, tvång och trakasserier. Den våldsutsatta kan också utsättas för kontroll och social isolering. Psykiskt våld kan utövas genom exempelvis mobbning, trakasserier och emotionella övergrepp.

Mobbning
För att försöka förklara varför mobbning sker, brukar människor fokusera antingen på den som blir mobbad eller på den som mobbar. Men mobbning är mycket mer komplext än så, och olika fall har olika orsaker. Du kan dock vara säker på är att det finns ingenting som rättfärdigar mobbning. .

Definition

Mobbning är en kränkande behandling som upprepas under en längre tid. Den kan vara fysisk, som till exempel slag och knuffar, men även psykisk, som exempelvis elaka kommentarer, miner och utfrysning. Mobbning definieras och avgörs utifrån de upplevelser som den som blir utsatt har, inte av vad den som mobbar säger och gör.

Mobbning är inte bara något som sker mellan två individer. För att få en helhetsbild måste du lyfta blicken och se till saker som tryggheten i gruppen, ledarskapet i föreningen och normerna i samhället. Det är lätt att begränsa bilden av mobbning till något som sker mellan aktiva idrottare inom föreningen. Men det räcker inte. Mobbning kan även ske mellan tränare och aktiva, mellan ledamöter i styrelsen, mellan föräldrar och tränare och så vidare.

Mobbning sker inte bara före, under eller efter träning, den sker lika ofta digitalt. Nätmobbning är en form av mobbning som sker på internet, oftast på sociala medier. Nätmobbning kan till exempel vara elaka meddelande, obehagliga bilder eller texter som läggs ut och sprids på internet.

talk-bubble-reflektera-bla.png Reflektera

Fundera kring de här frågorna och diskutera gärna med någon i din närhet.

  • Vad kan du göra om du upptäcker att någon i föreningens verksamhet är utanför eller mobbas?
  • I vilka miljöer i verksamheten är riskerna för mobbning störst?
  • Hur kan du arbeta för att minimera dessa risker?
Trakasserier
Det gemensamma för trakasserier är att de gör att en person känner sig förolämpad, hotad, kränkt eller illa behandlad. Det är den som är utsatt för trakasserier som avgör vad som är kränkande. Samma beteende kan uppfattas som trakasserier av en person medan en annan person inte alls behöver bli illa berörd.

Definition

Trakasserier är en form av diskriminering och har samband med någon av de sju diskrimineringsgrunderna: kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning och ålder.


Normer

Trots att idrotten ska vara välkomnande och inkluderande för alla så finns det normer (oskrivna regler) som sätter ramarna för vem som är mest självklar och vem som inte anses vara självklar i sammanhanget. Den som passar in i och lever efter dessa osynliga regler får ofta fördelar – exempelvis blir de ofta accepterade och välkomnade. Den som bryter eller utmanar normerna blir oftare ifrågasatt och ibland även exkluderad och trakasserad.

Normer bärs upp av hur människor i exempelvis en förening pratar, hur de beter sig och vad de gör, till exempel genom att ta vissa saker för givna och göra saker av gammal vana. Vissa normer kan vara positiva och leda till att individer känner sig välkomna och inkluderade i verksamheten. Andra normer kan däremot vara negativa och leda till att individer känner sig utanför och inte vill vara med i föreningen.

talk-bubble-reflektera-bla.png Reflektera

Fundera kring de här frågorna och diskutera gärna med någon i din närhet.

  • Vilka normer finns det inom verksamheten i din förening?
  • Hur får dessa normer personer att vilja vara med i verksamheten?
  • Hur kan dessa normer få personer att inte vilja vara med i verksamheten?
  • Vad kan du göra för att stärka de positiva normerna och dämpa de negativa normerna?


I arbetet med normer har du som tränare och ledare en viktig roll när det gäller vilka normer som motarbetas och vilka som förstärks – du påverkar många med dina handlingar och ditt språk. Som tränare har du en maktposition och därigenom också inflytande. Du är en förebild, och du kan visa hur ledare och aktiva ska tala och bete sig mot varandra i föreningen.

talk-bubble-reflektera-bla.png Reflektera

Fundera kring de här frågorna och diskutera gärna med någon i din närhet.

  • Vad kan du konkret göra för att förebygga trakasserier inom gruppen?
  • Granska de miljöer du befinner dig i. Hur pratar människor med varandra? Vad gör du om någon uttrycker sig på ett sätt som kan upplevas som nedsättande eller kränkande?
  • I vilka miljöer i verksamheten är riskerna för trakasserier särskilt stora?
  • Hur kan du arbeta för att minimera dessa risker?
Emotionella övergrepp
Emotionella övergrepp kan resultera i att den som blir utsatt känner sig ledsen, besviken, otrygg eller otillräcklig. Sådana känslor och upplevelser ska ingen i verksamheten behöva uppleva.

Definition

Emotionella övergrepp definieras som icke fysiska övergrepp på en person och som den utsatta personen upplever som negativa.  Emotionella övergrepp kan bland annat ske genom att människor

  • pratar med någon på ett negativt sätt och exempelvis ger kritik, skäller ut personen, raljerar eller skämtar nedlåtande
  • har ett olämpligt beteende i form av blickar, himlande med ögonen, suckar eller andra gester
  • exkluderar eller behandlar någon orättvist – favoriserar eller ignorerar någon.

Emotionella övergrepp

Emotionella övergrepp

Emotionella övergrepp inom idrotten

Emotionella övergrepp i idrotten uppstår ofta till följd av det stora fokuset på prestation och resultat. Det finns risk att emotionella övergrepp förekommer när personer jämförs och värderas utifrån vad de presterade på den senaste tävlingen, träningen eller övningen. Risken för detta är särskilt hög när denna värdering påverkar hur de aktiva blir behandlade när de deltar i idrott t.ex. att den aktive får mindre uppmärksamhet.

Hur kan tränare motverka emotionella övergrepp?

Ett sätt att motverka emotionella övergrepp är att öka medvetenheten och kunskapen kring vad denna form av övergrepp är och hur den kan uppkomma. Om du har kunskap och medvetet granskar din omgivning kan du agera när du upptäcker övergrepp.

Minska även fokuset på de idrottsliga prestationerna. Det bör råda nolltolerans när det gäller att kritisera barn för hur de presterar inom idrotten. Det finns inget värde i att säga eller visa för någon att de inte presterar så som du hade önskat. Arbeta i stället för att komma med positiv och konstruktiv kritik. Fokusera på det positiva och hjälps åt genom samtal att diskutera vad som fungerar bra och vad som kan utvecklas.

Genom att jobba för en positiv miljö med gemenskap där alla ska må bra jobbar du också för att skapa en trygg miljö som både ledare, tränare och aktiva kan trivas i.

Hur kan tränare motverka emotionella övergrepp?

Hur kan tränare motverka emotionella övergrepp?

Du och dina tränarkollegor måste ställa krav på varandra. Om en person går över gränsen ska de andra säga till. Ni kan tillsammans arbeta för att nå en trygg miljö i gruppen. Kom ihåg att ibland blir det fel. Våga då be om ursäkt.

talk-bubble-reflektera-bla.png Reflektera

Fundera kring de här frågorna och diskutera gärna med någon i din närhet.

  • Hur vanligt tror du emotionella övergrepp är i din förening?
  • Vad gör du om du upptäcker att någon inom verksamheten gör emotionella övergrepp?
  • I vilka miljöer i verksamheten är riskerna för emotionella övergrepp särskilt stora?
  • Hur kan du arbeta för att minimera dessa risker?

 

Tillbaka till Våld inom idrotten Till Sexuellt våld