Sociala medier

Kom ihåg att dina aktiva inte ser dig som tränare eller ledare bara under träning och tävling. För dem är du alltid en tränare eller ledare, även när du befinner dig utanför föreningens verksamhet eller på sociala medier. Det är därför viktigt att du tänker på hur du agerar och beter dig utanför föreningsverksamheten.

En förening ska ha en policy för hur föreningsverksamheten ska presenteras på sociala medier och hur kommunikationen mellan tränare och aktiva bör se ut. En sådan policy finns till både för de aktiva och för tränarna och ledarna. Genom att slå fast hur kommunikationen mellan tränare, ledare och aktiva ska se ut är det enklare för de aktiva att se om någon vuxens beteende inte är som det ska vara. För dig som tränare eller ledare finns också en trygghet i att inte behöva bli kontaktad på fritiden genom sociala medier eller via andra kommunikationsvägar än vad som har bestämts.

Du som tränare eller ledare för barn och ungdomar bör inte ha privat kontakt med de aktiva utanför idrotten via digitala forum och sociala medier. Du är alltid den som har en formell maktposition. Vid digital kommunikation med enskilda barn ska du arbeta efter principen att alltid försöka vara två ledare i dialogen.

Fundera över hur du kommunicerar på sociala medier och hanterar bilder. Fråga alltid de som finns med på en bild om det är okej att publicera bilden.

talk-bubble-reflektera-bla.png Reflektera
  • Vad visar föreningen i sociala medier och vad säger det om verksamheten?
  • Har föreningen riktlinjer kring hur olika företrädare ska agera på sociala medier? Vilka?

Sociala medier är ofta ett forum för de aktiva, och deltagarnas kommunikation med varandra upphör inte när träningen eller tävlingen är slut. Mycket kan ske utanför idrottssammanhanget som påverkar miljön och relationerna i gruppen. Det är därför viktigt att du samtalar med de aktiva om hur de beter sig på sociala medier. Poängtera att samma lagar gäller på internet som i verkliga livet: Det som inte är okej i verkliga livet är inte okej på sociala medier. Se även vårdnadshavarna som en resurs i arbetet, informera dem om vad som gäller i föreningen och kontakta dem om problem uppstår. 

I samtalsunderlaget Gränsdragning och hantering av sociala medier (pdf) finns frågor kring sociala medier som du kan kan arbeta med i ledarstaben eller gruppen. 

Tillbaka till Maktförhållanden Till Identifiera riskzoner