Delaktighet och involvering
De aktiva har rätt att få vara delaktiga och involverade i de beslut som rör dem och ha möjligheten till inflytande över verksamheten. Detta slås bland annat fast i barnkonventionen. Om de aktiva blir vana att vara delaktiga och tycka till om sin verksamhet, så ökar chansen att de vågar berätta för någon vuxen, tränare eller ledare om sådant som inte känns bra.
Barnkonventionen Artikel 12: Barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter utifrån barnets ålder och mognad
Delaktighet är också en grundpelare i att uppleva inre motivation, det vill säga att drivkraften att göra saker kommer inifrån. Inre motivation ger oftast bäst effekt då den är stark håller länge och ökar ansträngningen.
Delaktighet är ingenting som uppstår av sig självt eller sker automatiskt bara för att någon har bestämt att de aktiva ska vara delaktiga. Det räcker inte heller att fråga gruppen en gång. Delaktighet är i stället något de aktiva behöver lära sig. Som tränare kan du skapa förutsättningarna för detta varje dag. Det kan du göra genom att ställa frågor och lyssna på alla, inte bara de som ropar högst.
Reflektera
Fundera kring de här frågorna och diskutera gärna med någon i din närhet.
- Vilka möjligheter har de aktiva att vara delaktiga i den del av föreningens verksamhet där de befinner sig?
- Vad kan du göra för att förbättra förutsättningarna för att de aktiva ska vara delaktiga i verksamheten?
- Vilka möjligheter har du som tränare att vara delaktig och påverka föreningens verksamhet?
Du som tränare har säkert en hel del regler och direktiv som du vill att de aktiva ska följa under träning och tävling. För att öka sannolikheten att de aktiva följer regler och direktiv är det viktigt att de får vara delaktiga och involverade när reglerna tas fram. Nedan finns exempel på hur du kan arbeta med delaktighet inom simidrotten i olika åldrar.
- Låt simidrottarna vara med och bestämma lek eller en del av en övning. Det kan till exempel vara färgen på ballongen (lek) som ni blåser upp i simundervisning, vilken bokstav de ska flyta som, vilket simsätt som ska simmas eller hur de ska hoppa från kanten.
- Efter varje träning kan du fråga dem vad de tyckte var roligast under träningen. Då är det lättare för dig att planera och lägga in moment i träningen som du vet att dina simidrottare gillar.
- Låt simidrottarna vara med och bestämma terminsplaneringen. Fråga gruppen vad de önskar göra eller lära sig under terminen. Vill de ha något läger eller göra någon social aktivitet?
- Kunskap och inflytande över den egna träningen. Låt simidrottarna bestämma del av uppvärmningen, till exempel genom att alla får bestämma en arm-, puls-, rörlighets- eller styrkeövning var. Du kan också låta dem bestämma en del av ett träningspass som till exempel en viss serie, en övning, insim eller avsim. Genom att du som ledare eller tränare förklarar varför ni gör vissa övningar eller moment på träningen så lär sig simidrottarna hur och varför ni bygger upp ett träningspass på ett visst sätt.
- Du kan också ge dem i uppgift att skriva ett eget träningspass som de ska genomföra. Beroende på ålder och kunskap kan du ge dem vissa riktlinjer till exempel strukturen på passet, hur långt det ska vara eller om det ska innehålla något speciellt moment.
- Ha utvärderingar i slutet av varje termin. Dela upp simidrottarna i olika grupper och låt dem diskutera och skriva en utvärdering. Ställ exempelvis frågor om vad de har tyckt varit roligt under terminen och vad de önskar göra mer av nästa termin.
- Simidrottarråd - Ett sätt att arbeta med delaktighet mellan simidrottarna och dig som tränare eller ledare är att skapa forum för de aktiva. Ett exempel är med ett simidrottarråd. Rådet fungerar som en länk mellan de aktiva och ledarna men kan även fungera som en länk mellan de aktiva och styrelsen. Deltagarna i rådet väljs av de aktiva för att representera deras gemensamma åsikter till de i ledande position, som en möjlighet att påverka verksamheten dem befinner sig i.
- Låt simidrottarna göra egna träningspass eller ansvara för del av träningspasset som uppvärmningen, landträningen eller någon serie. Beroende på ålder och kunskap kan du ge dem vissa riktlinjer till exempel strukturen på passet, hur långt det ska vara eller om det ska innehålla något speciellt moment. Genom att du som ledare eller tränare förklarar varför ni gör vissa övningar eller moment på träningen så lär sig simidrottarna hur och varför ni bygger upp ett träningspass på ett visst sätt.
- Ha enskilda samtal med simidrottarna där du pratar med dem om deras önskemål, ambitioner och drömmar med sin träning för att lättare kunna göra en planering som matchar deras önskemål. Tänk på att aldrig vistas ensam i ett rum med simidrottaren. Ha gärna samtalet på till exempel läktaren i simhallen.
- Genomför utvärderingar. Gör utvärderingar terminsvis. Dessa kan genomföras enskilt på papper eller digitalt där deltagarna får vara anonyma. De kan också genomföras som gruppdiskussioner där gruppen skriver ner sina önskemål om verksamheten. Passa på att fråga om önskemål inför kommande termin/år för att ha det som grund när du gör planeringen framöver. Ställ också frågor om läger, sociala aktiveter med mera.
Tillbaka till Struktur och rutiner | Till Tillit och förtroende |