Om inget händer automatiskt kan du själv öppna skriv ut-dialogen i din webbläsare (t.ex.
+ i Windows och + i macOS)Speluppbyggnad
Ta sig bort från motståndaren och hitta lediga spelytor.
Exempel på frågor:
• Vilket håll är det lättast att vända åt?
• När är det svårt att försvara sig mot den som vänder?
6 barn, yta 10 x 3 meter, bollar, konor
Dela upp barnen i två led intill varandra på kortsidan av rektangeln. Placera en kona 2–3 meter in i rektangeln, framför de två leden. Konan markerar var bollhållaren (spelare A) tidigast får vända samt var spelare B först får ta bollen ifrån spelare A. Spelare A ska driva bollen mot motsatt kortsida på rektangeln och efter konan försöka vända och driva tillbaka till kortsidan där övningen startade. Spelare B ska hindra spelare A från att vända och om möjligt ta bollen. Spelare A oh B ställer sig sist i motsatt ledd efter genomförande.
Poängsystem
Spelare A.
• 1p om hen lyckas behålla bollen innan den vänder.
• 1p om hen lyckas vända och nå kortsidan med kontroll på bollen.
Spelare B.
• 2p om hen lyckas erövra bollen innan bollhållaren vänder med bollen.
• 1p om hen lyckas förhindra att bollhållaren vänder och driver bollen till kortsidan.
Dela upp barnen i två led: ena ledet är bollhållare, andra ledet är jagare. Inom spelytan ska bollhållaren driva bollen mot konan och när spelaren passerat konan är hen fri att vända och med kontroll på bollen driva tillbaka till sin startposition. Jagaren ska förhindra att bollhållaren kan vända samt försöka ta bollen. Låt barnen öva på båda uppgifterna.