1. Spelplanen

1. Planens yta

Spelplanen måste vara en helt naturlig eller, om tävlingsbestämmelserna tillåter, en helt konstgjord spelyta, utom när tävlingsbestämmelserna tillåter en integrerad kombination av konstgjorda och naturliga material (hybridsystem).

Konstgjorda ytors färg ska vara grön.

När konstgjorda ytor används i tävlingsmatcher mellan representationslag från medlemsförbund inom FIFA eller internationella tävlingsmatcher för klubblag ska ytan motsvara kraven i ”FIFA Quality Programme for Football Turf” eller ”International Match Standard” om inte speciell dispens givits av IFAB.

2. Markeringar på spelplanen

Spelplanen måste vara rektangulär och markerad med heldragna linjer som inte får vara farliga; konstgjort ytmaterial får användas för markeringar på naturliga spelplaner om det inte är farligt. Dessa linjer tillhör de områden de avgränsar.

Endast linjer som anges i Regel 1 får markeras på spelplanen. När konstgjorda ytor används är andra linjer tillåtna om de har en annan färg och klart kan särskiljas från fotbollslinjerna.

De två långa gränslinjerna är sidlinjer. De två korta linjerna är mållinjer.

Spelplanen delas i två halvor av en mittlinje som förbinder mittpunkterna på de två sidlinjerna.

Mittpunkten är på mittlinjens mitt. En cirkel med radien 9,15 m markeras runt den.

Markeringar får göras utanför spelplanen, 9,15 m från hörncirkelbågen och i räta vinklar mot mållinjer och sidlinjer.

Alla linjer måste ha samma bredd som inte får vara större än 12 cm. Mållinjerna ska ha samma bredd som målstolparna och ribban.

En spelare som gör otillåtna markeringar på spelplanen ska varnas för olämpligt uppträdande. Om domaren uppmärksammar att detta görs under matchen ska spelaren varnas nästa gång bollen går ur spel.

3. Mått (inklusive planskiss)

Sidlinjen måste vara längre än mållinjen.

Längd (sidlinje): minimum 90 m och maximum 120 m.

Längd (mållinje): minimum 45 m och maximum 90 m.

jpg.jpg

  • Måtten är från linjernas utsida eftersom linjerna tillhör det område de innesluter.
  • Straffpunkten mäts från punktens centrum till den bakre änden på mållinjen.

Tävlingar får bestämma längden på mållinjen och sidlinjen inom måtten ovan.

4. Mått för internationella matcher

Längd (sidlinje): minimum 100 m och maximum 110 m.

Längd (mållinje): minimum 64 m och maximum 75 m.

Tävlingar får bestämma längden på mållinjen och sidlinjen inom måtten ovan.

5. Målområdet

Två linjer dras i rät vinkel mot mållinjen, 5,5 m från insidan av varje målstolpe. Dessa linjer sträcker sig 5,5 m in på spelplanen och sammanbinds med en linje parallell med mållinjen. Området som avgränsas av dessa linjer och mållinjen är målområdet.

6. Straffområdet

Två linjer dras i rät vinkel mot mållinjen, 16,5 m från insidan av varje målstolpe. Dessa linjer sträcker sig 16,5 m in på spelplanen och sammanbinds med en linje parallell med mållinjen. Området som avgränsas av dessa linjer och mållinjen är straffområdet.

I varje straffområde markeras en straffpunkt 11 m från en punkt mitt mellan målstolparna.

En cirkelbåge med radien 9,15 m från varje straffpunkt markeras utanför straffområdet.

  • Måtten är från linjernas utsida eftersom linjerna tillhör det område de innesluter.
  • Straffpunkten mäts från punktens centrum till den bakre änden på mållinjen.
7. Hörnområdet

Hörnområdet utgörs av en kvartscirkel med radien 1 m från varje hörnflaggstång dragen inne på spelplanen.

jpg2.jpg

8. Flaggstänger

En flaggstång, minst 1,5 m hög, med en icke vass topp och en flagga ska placeras i varje hörn.

Flaggstänger får också placeras i varje ände på mittlinjen, minst 1 m utanför sidlinjen.

9. Tekniska området

Det tekniska området gäller matcher spelade på arenor som har ett bestämt område med sittplatser för lagfunktionärer, ersättare och ersatta spelare enligt beskrivningen nedan.

  • det tekniska området ska endast sträcka sig 1 m från varje sida av det angivna sittplatsområdet och upp till ett avstånd av 1 m från sidlinjen
  • markeringar ska användas för att avgränsa området
  • antalet personer som får finnas i det tekniska området anges i tävlingsbestämmelserna
  • de som finns i det tekniska området
    • ska vara kända innan matchens början i enlighet med tävlingsbestämmelserna
    • måste uppträda på ett ansvarsfullt sätt
    • måste uppehålla sig inom gränserna för det tekniska området utom i undantagsfall, t.ex. då fysioterapeut/läkare, med domarens tillstånd, inträder på spelplanen för att undersöka en skadad spelare
  • endast en person i taget får ge taktiska instruktioner från det tekniska området.
10. Målen

Målet måste placeras på varje mållinjes mitt.

Målet består av två vertikala stolpar på samma avstånd från hörnflaggstängerna och sammanbinds i toppen av en horisontell ribba. Målstolparna och ribban måste vara av godkänt material och de får inte vara farliga. Målstolparna och ribban i båda målen ska ha samma form som måste vara kvadratisk, rektangulär, rund, elliptisk eller en sammansättning av dessa alternativ.

Det rekommenderas att alla mål som används i en officiell tävling som anordnas inom FIFA eller konfederationerna uppfyller kraven i FIFA Quality Programme for Football Goals.

Avståndet mellan stolparnas insida är 7,32 m och avståndet från ribbans underkant till marken är 2,44 m.

Målstolparnas placering i förhållande till mållinjen ska vara enligt bilderna.

Målstolparna och ribban måste vara vita och ha samma bredd och djup, som inte får överstiga 12 cm.

Om ribban rubbas ur sitt läge eller går sönder stoppas spelet till dess den blivit lagad eller satts tillbaka i rätt läge. Spelet återupptas med ett nedsläpp. Om den inte kan repareras ska matchen avbrytas. Det är inte tillåtet att ersätta ribban med ett rep eller annat flexibelt eller farligt material.

Nät får sättas fast i målen och marken bakom målet; de måste vara ordentligt upphängda och får inte hindra målvakten.

Säkerhet

Mål (inklusive flyttbara mål) måste vara säkert förankrade i marken.

jpg3.jpg

11. Mållinjeteknik (GLT)

GLT-system får användas i syfte att bekräfta om ett mål har gjorts för att stödja domarens beslut.

När mållinjeteknik (GLT) används är ändringar av målställningen tillåten. De måste vara i överensstämmelse med specifikationerna som anges i ”FIFA Quality Programme for GLT” och Spelreglerna. Användning av GLT måste vara föreskrivet i tävlingsbestämmelserna.

Principer för GLT

GLT gäller endast för mållinjen och endast för att avgöra om ett mål har gjorts.

Indikationen om ett mål har gjorts ska vara omedelbar och automatiskt
bekräftad inom en sekund av GLT-systemet endast till matchfunktionärerna
(via domarens klocka genom vibration och visuell signal); den får också
sändas till videogranskningsrummet (VOR).

Krav och specifikationer för GLT

Om GLT används i tävlingsmatcher ska tävlingsarrangören säkerställa att
systemet (inklusive möjliga tillåtna modifieringar av målställningen eller
teknik i bollen) uppfyller kraven i FIFA Quality Programme for GLT.

När GLT används måste domaren testa teknikens funktion innan matchen
enligt anvisningarna i testmanualen. Om tekniken inte fungerar i enlighet med
testmanualen ska domaren inte använda GLT-systemet och måste rapportera
detta till vederbörande myndighet.

När GLT används ska domaren prova teknikens funktion före matchen enligt
”FIFA Quality Programme for GLT Testing Manual”.

12. Kommersiell annonsering

Ingen form av kommersiell annonsering, varken verklig eller virtuell, är tillåten på spelplanen, på marken inom det område som begränsas av målnäten, det tekniska området eller videogranskningsområdet (Referee Review Area, RRA), eller inom 1 m från begränsningslinjerna från den tidpunkt lagen inträder på spelplanen fram tills de har lämnat den i halvtid och från den tidpunkt lagen återinträder på spelplanen fram till matchens slut. Annonsering inte tillåten på målen, näten, flaggstänger och dess flaggor och ingen främmande utrustning (kameror, mikrofoner, etc.) får heller fästas i dessa.

Dessutom, upprättstående annonsering ska befinna sig minst:

  • 1 m från sidlinjerna
  • på samma avstånd från mållinjen som målnätets djup
  • 1 m från målnätet.
13. Logotyper och emblem

Avbildande, oavsett verklig eller virtuell, av logotyper eller emblem från FIFA, konfederationer, nationella fotbollförbund, tävlingar, klubbar eller andra organisationer, är förbjuden på spelplanen och målnäten och de områden de innesluter, målen, och flaggstängerna under speltiden. De är tillåtna på flaggorna på flaggstängerna.

14. Videodomare (VAR)

I matcher där videodomare används ska det finnas ett videogranskningsrum (Video Operation Room, VOR) och åtminstone ett videogranskningsområde (RRA).

Videogranskningsrum (VOR)

I videogranskningsrummet arbetar videodomaren (VAR), assisterande videodomare (AVAR) och reprisoperatören (Replay Operator, RO); det kan vara på/nära arenan eller på en mer avlägsen plats. Endast personer med tillstånd får beträda videogranskningsrummet eller kommunicera med videodomaren, assisterande videodomare och reprisoperatören under matchen.

Spelare, ersättare, ersatt spelare eller lagfunktionär som beträder videogranskningsrummet kommer att utvisas.

Videogranskningsområde (RRA)

I matcher där videodomare används ska det finnas minst ett videogranskningsområde där domaren utför en granskning på planen (On-Field Review, OFR). Videogranskningsområdet måste vara:

  • på en synlig plats utanför spelplanen
  • tydligt markerad.

Spelare, ersättare, ersatt spelare eller lagfunktionär som beträder granskningsområdet kommer att varnas.