Möjligheter i spelet

För att underlätta för lag att utveckla sitt spelsystem har SvFF förslagit uppgifter och prioriteringar för varje skede av spelet. I anfallsspelet är uppgiften att passera motståndare och lagdelar för att komma till avslut och göra mål. I försvarsspelet är uppgiften att ta bollen. I spelformen 7 mot 7 finns förslag på en prioritering per skede av spelet som underlättar för att genomföra uppgiften.

Varje lag kan skapa sitt eget spelsystem med de rekommenderade uppgifterna och prioriteringarna som grund. Uppgifterna och prioriteringarna presenteras under respektive skede av spelet. Det finns även möjlighet för lag att göra egna prioriteringar.

Spelets skede 7 mot 7.png

 

Laget
Spelarutbildningsplanen presenterar saker som spelarna kan göra för att lösa situationer på planen och som är lämpliga att träna på i respektive spelform. Det kan finnas spelare som gör saker som presenteras först i en senare spelform, till exempel överlappning.

Tränaren kan gärna uppmuntra detta när det sker men ändå fokusera på att utveckla de färdigheter som finns presenterade för den aktuella spelformen i planeringen av träning och match.

Målvakten bör träna även på de saker som gäller utespelarna. Låt de spelare som vill turas om att vara målvakt både på träning och i matcher.

Uppgiften i anfallsspelet är att passera motståndare med bollen.

  • Uppgiften i skedet Speluppbyggnad är att uppfylla grundförutsättningarna i anfallsspel, se * nedan.
  • Uppgiften i skedet Kontring är snabbt speldjup framåt och bakåt.
  • Uppgiften i skedet Komma till avslut och göra mål är att de flesta avsluten sker i straffområdet.

Uppgiften i försvarsspelet är att ta bollen.

  • Uppgiften i skedet Återerövring av bollen är att snabbt pressa bollhållaren.
  • Uppgiften i skedet Förhindra speluppbyggnad är att samla laget i lagdelar.
  • Uppgiften i skedet Förhindra och rädda avslut är att förhindra avslut i straffområdet.
Lagets möjligheter - anfallsspel

Laget har följande möjligheter i anfallsspelet:

  • spelbarhet *
  • speldjup *
  • spelbredd *
  • spelavstånd *
  • positionering
  • djupledsspel
  • spelvändning
  • uppflyttning
  • väggspel.
Lagets möjligheter - försvarsspel

Laget har följande möjligheter i försvarsspelet:

  • försvarssida
  • täckning
  • nedflyttning
  • uppflyttning.
Spelaren
Spelarutbildningsplanen presenterar saker som spelare kan göra för att lösa situationer på planen och som är lämpliga att träna på i respektive spelform. Det kan finnas spelare som gör saker som presenteras först i en senare spelform, till exempel spelar väggspel.

Tränaren kan gärna uppmuntra detta när det sker men ändå fokusera på att utveckla det som finns presenterat för den aktuella spelformen i planeringen av träning och match.

Målvakten är en spelare och bör träna även på de saker som gäller utespelarna. Det är även viktigt att låta spelarna turas om att vara målvakt både på träning och i matcher.

Spelarens möjligheter - anfallsspel

Spelaren har följande möjligheter i anfallsspelet:

  • driva
  • vända
  • skjuta
  • passa
  • ta emot bollen
  • utmana, finta och dribbla.
Spelarens möjligheter - försvarsspel

Spelaren har följande möjligheter i försvarsspelet:

  • bryta
  • pressa
  • markera
  • tackla.
Målvaktens möjligheter - anfalls- och försvarsspel

Målvakten har följande möjligheter:

Anfallsspelet

  • rulla bollen
  • kasta bollen.

Försvarsspelet

  • fånga 
  • palming
  • kasta sig
  • bryta djupledspassning.
Fotbollsfys
Träning för fotbollsfys syftar till att spelarna effektivt och säkert ska kunna utföra fotbollsaktioner som till exempel accelerationer, inbromsningar, upphopp, skott och tacklingar.

De fysiologiska grundkvaliteterna kan fortfarande tränas genom koordinationsövningar med och utan boll, stafetter och hinderbanor. Individuella övningar med den egna kroppsvikten som belastning samt parövningar kan genomföras för att förbättra bland annat kroppskontroll och styrka.

  • Koordinationsövningar med och utan boll, stafetter och hinderbanor.
  • Parövningar och övningar med den egna kroppen  som belastning.
Fotbollspsykologi
Självreflektion är en viktig del för den långsiktiga utvecklingen. Med ökad mognad kan spelare i dessa åldrar börja träna på reflektion genom att exempelvis skriva ner vad de har lärt sig på träningen.

Det är lätt hänt att spelarna slutar springa om de inte får bollen eller ”gömmer sig” om det går dåligt. Spelarna kan utveckla sina färdigheter att göra nästa aktion genom att exempelvis fortsätta att vara spelbara även i motgång eller när de inte får bollen. Det är bra för den långsiktiga utvecklingen och motivationen att de lär sig att fortsätta att göra bra aktioner i både med- och motgång.

På samma sätt kan spelarna hjälpa sina lagkamrater att fortsätta att göra sig spelbara genom att med kroppsspråk och ord berömma löpningar och positioner som ger spelalternativ.

  • Långsiktig utveckling, t.ex. att en spelare reflekterar över vad hon/han har lärt sig i samband med träning och match.
  • Göra nästa aktion, t.ex. att en spelare fortsätter att vara spelbar även i motgång.
  • Göra lagkamrater bättre, t.ex. att en spelare berömmer lagkamrater som är spelbara.
Fasta situationer
I spel 7 mot 7 får bollen slås i luften vid fasta situationer och även gå direkt i mål. SvFF rekommenderar att lagen prioriterar att spelet kommer igång snabbt och att olika spelare får ta fasta situationer vid olika tillfällen.

För den långsiktiga utvecklingen är det troligen bättre att prioritera spelets olika skeden före fasta situationer under träningen.

När målvakten sätter igång spelet ska det försvarande laget backa till retreatlinjen vilket ger det anfallande laget tid att starta en speluppbyggnad där alla spelare är delaktiga. Samtidigt får det försvarande laget möjlighet att samla laget för att jobba tillsammans i skedet förhindra speluppbyggnad.

  • Avspark
  • Inkast
  • Hörna
  • Frispark
  • Straffspark
  • Målvaktsutkast.