Fotbollsmiljön
Miljön runt spelarna påverkar i stor utsträckning deras upplevelse av fotboll.
Spelare som känner samhörighet, delaktighet och glädje i fotbollsföreningen
fortsätter sannolikt att engagera sig i fotboll under lång tid. En god miljö ger
även bra förutsättningar för spelarna att utvecklas och bli så bra som möjligt.
Att ha positiva förväntningar och ett tankesätt som utgår från att varje individ kan utvecklas ökar sannolikheten för att fler barn och ungdomar ska bli motiverade att hålla på med fotboll länge.
Tränarens ledarskap är den viktigaste delen i miljön eftersom spelarna kommer i kontakt med tränarens bemötande och träningsupplägg i vardagen. Ledarskapet påverkar i hög grad spelarnas motivation och lärande, både när det gäller fotboll och när det gäller de sociala aspekterna av att tillhöra ett lag. Vidare påverkas tränaren av ledarskapet i föreningen där styrelsen och kommittéer leder arbetet.
Det går inte att förutspå vilka spelare som kommer att hålla på med fotboll länge eller bli elitspelare. Därför bör föreningar fokusera på att bygga upp utvecklande motivations- och lärandemiljöer för alla spelare.
För att skapa goda miljöer kan föreningen jobba med riktlinjer som regelbundet utvärderas och följs upp i lagen. En bra utgångspunkt för föreningens riktlinjer kan vara SvFF:s fem riktlinjer från Fotbollens spela, lek
och lär.
Riktlinjer för svensk barn- och ungdomsfotboll:
- Fotboll för alla.
- Barns och ungdomars villkor.
- Fokus på glädje, ansträngning och lärande.
- Hållbart idrottande.
- Fair play.
En arbetsgrupp bör representera olika delar i föreningen, bland annat styrelsen, kommittéer, äldre och yngre lag samt pojk- och flicklag. Vidare bör gruppen representera en stor mångfald, till exempel män och kvinnor, olika åldrar, olika bakgrund och skilda erfarenheter.
Riktlinjerna måste implementeras i föreningens alla lag för att bli levande i verksamheten. För att skapa engagemang för riktlinjerna i lagen är det viktigt att spelarna får vara med att påverka dem i sina lag. Detta kan ske genom att låta spelarna komma fram till vad föreningens riktlinjer betyder i konkret handling i just deras lag.
Tips till föreningen!
- Utse en arbetsgrupp med stor mångfald.
- Gör spelarna delaktiga i framtagande av riktlinjer för respektive lag.
- Använd SvFF:s guider som stöd för arbetet.
Det finns flera utmaningar när det gäller detta. Tillgängligheten kan begränsas av exempelvis ekonomi, ålder eller funktionsvariation. Huruvida fotbollen i
allmänhet och föreningen i synnerhet uppfattas som välkomnande bland olika grupper i samhället påverkas av många faktorer. Det är möjligt att vissa människor inte känner sig välkomna i fotbollsföreningen även om föreningen själv uppfattar sig som öppen för alla.
Tips till föreningen!
- Analysera vilka målgrupper som saknas i föreningen och skapa en strategi för att nå dessa.
- För dialog med varje spelare via lagens tränare för att identifiera individuella önskemål.
- Organisera verksamheten så att det finns flera vägar för spelare att fortsätta i föreningen.
Vidare är det en utmaning att organisera verksamheten så att den passar för alla. En vanlig anledning till att ungdomar slutar med fotboll är att verksamheten inte är anpassad efter deras behov och önskemål. Varje individ är unik och har olika önskemål vilket gör att föreningen behöver skapa individanpassade lösningar, till exempel när det gäller antal träningar per vecka. Genom att inom föreningen erbjuda olika sätt och omfattning att spela fotboll kan föreningen behålla fler spelare längre.
Genom att aktivt arbeta med SvFF:s styrdokument i form av Fotbollens spela, lek och lär samt spelarutbildningsplanen tar föreningen stora steg mot att leva upp till barnkonventionen.
En grundläggande rättighet för alla barn är att verksamheten där de befinner sig är trygg. Trygghet i en förening skapas främst genom ett långsiktigt arbete
som förebygger otrygghet. Arbetet kan innebära att förebygga mobbning men även att skydda barn från övergrepp från vuxna eller andra barn. Kamratskap
bör ha hög prioritet när verksamheten utformas, och föreningen bör även ha en eller flera kontaktpersoner i trygghetsfrågor som får extra utbildning i det trygghetsskapande arbetet.
För att verksamheten ska vara på spelarnas villkor måste den anpassas efter spelarnas ålder. Därför har svensk fotboll gemensamma spelformer där antal
spelare, storlek på ytor och regler är anpassade efter ålder. Vidare finns spelarutbildningsplanen som ger tips om vad som är lämpligt att prioritera i olika åldrar samt riktlinjer för bland annat ledartäthet. Att det finns många ledare i lagen ökar möjligheterna att se alla spelare och är dessutom viktigt i det trygghetsskapande arbetet.
Tips till föreningen!
- Ha en eller flera trygghetsansvariga i föreningen.
- Ha många ledare i lagen så att det finns tid att ge uppmärksamhet till alla spelare.
- Följ spelformerna och spelarutbildningsplanen för att anpassa verksamheten efter spelarnas ålder.
Att skapa en utvecklingsmiljö där fokus är på den långsiktiga utvecklingen tar tid. Förtroendevalda, tränare, spelare, föräldrar och andra grupper har stor betydelse för vilket fokus som råder i föreningen. Allra störst inverkan har föreningens tränare som i sin tur har möjlighet att påverka både spelare och föräldrar.
Att ha tränare som ger beröm när spelare anstränger sig och försöker, oavsett vad resultatet av försöket blir, bidrar till att skapa en utvecklingsorienterad miljö. Att rikta berömmet mot det spelarna gör (exempelvis skjuter) snarare än hur de är (duktiga) när skottet går i mål är en annan viktig ingrediens för att skapa en god utvecklingsmiljö. För att lyckas med detta måste föreningen ge lagens tränare stöd, exempelvis i form av en fotbollsutvecklare som ger stöd och hjälp samt att de utbildas i SvFF:s tränarutbildning.
Tips till föreningen!
- Ha en eller flera fotbollsutvecklare som hjälper lagens tränare på planen.
- Utbilda lagens tränare i SvFF:s tränarutbildning.
- Fokusera på den långsiktiga utvecklingen i föreningens kommunikation.
En viktig aspekt av detta är att se spelarna som människor som spelar fotboll. När det sker saker utanför fotbollen så påverkar det även fotbollsspelarna, och
detta måste föreningar och ledare förstå. Förutsättningarna för att kunna spela fotboll liksom motiv och motivation till fotboll förändras över tid och är olika
för olika individer. Det är viktigt att låta varje individ anpassa sitt deltagande efter sina förutsättningar och behov. Att delta i en annan idrott är ett exempel
på en aktivitet som kan påverka förutsättningarna för när och hur mycket en individ kan träna fotboll. Byte av skola är exempel på en händelse i livet som
kan påverka både förutsättningar och motivation till fotboll.
En vanlig orsak till att spelare slutar spela fotboll är skador. Ett sätt att förebygga skador är att träna allsidigt, särskilt i barnfotbollen. Ett sätt för en individ att träna allsidigt är att delta i flera idrotter vilket föreningen därför bör uppmuntra och möjliggöra. Det är även viktigt att fotbollsträningen i sig är allsidig. Ett sätt att göra fotbollen mer allsidig är att lägga in skadeförebyggande övningar som en del i träningen, till exempel från programmen Knäkontroll och FIFA 11+.
Även om lagen tränar allsidigt och skadeförebyggande kan risken för skador aldrig helt tas bort. Därför är det även viktigt att ha en beredskap för hur
föreningen agerar när skador sker. Varje lag bör till exempel alltid ha en sjukvårdsväska nära till hands för att akut kunna ta hand om en skada. När en spelare har blivit skadad finns det stöd att få från experter via den kostnadsfria tjänsten Råd och vård för idrottsskador.
Tips till föreningen!
- Låt dubbelidrottare delta på sina villkor och samverka med andra idrottsföreningar.
- Träna allsidigt och skadeförebyggande.
- Säkerställ att varje lag har tillgång till sjukvårdsväska och kommunicera
kring råd och vård för idrottsskador.
Den lilla föreningen har ofta blandade åldersgrupper och därmed någon eller några överåriga spelare under matcher. Samtidigt har den stora föreningen ofta begränsad tillgång till ytor för matchuppvärmning och omklädningsrum. Att ha respekt och förståelse för de här olikheterna i samband med matcher lägger en bra grund för Fair Play.
Fair Play innebär att spela enligt spelets regler men även att uppträda schyst mot varandra, både inom laget och gentemot individer utanför den egna föreningen. Domarna drabbas ofta när Fair Play inte efterlevs. I barn- och ungdomsfotbollen är domarna i regel unga och själva under utbildning. Att alla runt matchen uppträder schyst mot domaren, även om man är oenig om något domslut, är viktigt både för domarens skull och för att spelarna ska få uppleva en match som spelas i god anda. Ett sätt för föreningen att bidra till goda
matchmiljöer är att ha matchvärdar på sina hemmamatcher vilka jobbar för att motståndare och domare tas emot och behandlas på ett bra sätt.
Vuxna är viktiga förebilder när det gäller Fair Play. Lagets tränare utbildas inte bara i fotboll utan även i ledarskap och Fair Play i samband med tränarutbildningar. Föräldrar är en viktig grupp som fotbollens
utbildningsmaterial når i mindre utsträckning. Föräldrarna har stor betydelse för miljön runt matcherna och för barnens situation. Att utbilda föräldrarna
kring deras roll och i Fair Play är därför viktigt för alla föreningar.
Tips till föreningen!
- Utbilda föräldrar i Fotbollens spela, lek och lär.
- Ha matchvärd på alla hemmamatcher. Uppmuntra spelare och ledare att delta i distriktets aktiviteter för lära känna medlemmar i andra föreningar.
Tillbaka till Startsidan | Till Fotbollsutveckling |