Ämnet Specialidrott
Ämnet specialidrott består av flera olika kurser med separat betygssättning. För respektive kurs anges det centrala ämnesinnehållet samt kunskapskraven.
Att utbilda sig till elitidrottare innebär att utveckla sina idrottsliga färdigheter och tillgodogöra sig kunskaper som behövs för att framgångsrikt kunna hantera en elitidrottskarriär. Undervisningen skall läggas upp så eleven förvärvar både teoretiska kunskaper och praktiska färdigheter inom de olika kurserna.
Ämnesplanerna utgår från läroplanens kunskapsbegrepp som bygger på fakta, förståelse, färdighet och förtrogenhet. Exempel: om eleven har kunskap om olika träningsmetoder betyder det att eleven:
- har faktakunskaper om träning
- förstår betydelsen av träning
- har färdigheter att genomföra träningen och
- är förtrogen med hur träning kan genomföras.
När eleven kan träna visar hon eller han kunskapen både teoretiskt och praktiskt. Förtrogenhet betyder också att eleven kan hantera livsstilsfrågor som kost och sömn, uppvärmning, nedvarvning och förberedelser inför tävlingar.
Kunskapsbegreppen fakta och förståelse kan tolkas som mer teoretiska men kan utvecklas både genom teoretiska studier och praktiska tillämpningar.
I ämnesplanerna framhålls vikten av att utveckla förmågan att utvärdera träningsmetoder och träningsupplägg i syfte att kunna ta eget ansvar för den idrottsliga utvecklingen. Undervisningen i specialidrott kan därför inte bara bestå av praktiska tillämpningar utan det måste också finnas tydliga inslag av reflektion och analys så att specialidrott blir en lärande verksamhet.
Utöver den kontinuerliga utvärdering och bedömning som sker skall de olika kursmomenten examineras och följas upp med någon form av utvärdering/bedömning, t.ex. skriftligt prov, seminarium eller studieuppgifter att redovisa. Detta ger en bild av vilka kunskaper eleven har inhämtat i respektive delavsnitt vilket bl.a. utgör underlag för betygssättning.
Skolan har ansvaret för undervisningen i ämnet specialidrott oavsett vem som svarar för det operativa genomförandet.
Ämnets syfte
Undervisningen i ämnet specialidrott ska syfta till att eleverna utvecklar den idrottsliga förmågan samt ett holistiskt och etiskt förhållningssätt till idrott och den egna idrottskarriären. Den ska ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om metoder och teorier för träning samt förmåga att planera, genomföra och utvärdera tränings- och tävlingsverksamhet. Dessutom ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om idrottskarriären, människokroppens byggnad och funktion samt om energigivande processer, kost, idrottspsykologiska aspekter och andra faktorer av betydelse för elevernas prestationsförmåga och personliga utveckling.
Undervisningen ska även ge eleverna möjlighet att utveckla kunskaper om idrottsrörelsens betydelse i samhället, dess framväxt, mål och omfattning nationellt och internationellt. Dessutom ska undervisningen bidra till att eleverna utvecklar förmåga till ledarskap i träningsverksamhet och i andra funktioner inom idrottsrörelsen.
Eleverna ska genom att medverka i olika verksamheter få inblick i och erfarenhet av elitidrott och träningsutveckling samt av idrottsrörelsens roll i samhället och av ledarskap i olika idrottsliga sammanhang. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla kunskaper om människans beteende, som individ och som gruppmedlem, och om hur kroppsideal och andra uppfattningar baserade på kultur och kön framträder i miljöer som är kopplade till tränings- och tävlingsaktiviteter. Undervisningen ska motverka diskriminerande föreställningar och bidra till att olika fysiska förutsättningar respekteras.
Undervisningen i ämnet specialidrott ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande:
- Förmåga att utöva specifik idrott på elitnivå.
- Kunskaper om hur den egna kroppen fungerar i tränings- och tävlingssammanhang utifrån biomekaniska, idrottspsykologiska, idrottsfysiologiska och näringsfysiologiska teorier.
- Kunskaper om samt förmåga att använda och utvärdera träningsmetoder för att utveckla prestationsförmågan.
- Kunskaper om idrotts- och träningsmiljöers betydelse för prestationsutveckling.
- Kunskaper om hur skador och ohälsa förebyggs och behandlas.
- Kunskaper om ledarskap och idrottsrörelsens organisation.
- Kunskaper om olika värderingar i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att anpassa träning till etiska normer och regler för träning och idrottsliga aktiviteter.
- Kunskaper om människors sätt att samverka och kommunicera i tränings- och tävlingssammanhang samt förmåga att leda, kommunicera, samarbeta och samverka.