Ämnesplanerna

Ämnesplanerna anger vilka ämnesspecifika kunskaper eleven ska utveckla. Ämnesplanerna innehåller ämnets syfte samt centralt innehåll och kunskapskrav för varje kurs i ämnet.

Ämnets syfte beskriver i löpande text vilka kunskaper eleven ska ges möjlighet att utveckla genom undervisningen i ämnet. Det beskriver också sådant som inte ska betygssättas. Målen i ämnets syfte är formulerade i punktform. Inom varje ämne finns kurser, och för varje kurs anges vilka av målen i ämnets syfte som kursen omfattar.

Därefter preciseras centralt innehåll för kursen. Det centrala innehållet anger vad som ska behandlas i undervisningen. Det finns även utrymme för läraren att tillsammans med eleven välja ytterligare innehåll inom ramen för kursen.

Kunskapskraven utgår från de mål som kursen omfattar och uttrycker med vilken kvalitet eleven ska visa sitt kunnande i förhållande till målen. Kunskapskraven ska användas vid betygssättningen.

Strukturen i gymnasieskolans ämnesplaner

De olika delarna i ämnesplanen hänger ihop på ett tydligt sätt. Det går t.ex. inte att bara läsa det centrala innehållet eller kunskapskraven utan att sätta in dem i ämnesplanens hela sammanhang (se bild nedan). Syftet och målen är formulerade för ämnet som helhet.

  • Syftet beskriver i löpande text vilka kunskaper eleven ska ges möjlighet att utveckla genom undervisningen i ämnet. Det beskriver också sådant som inte ska betygsättas.
  • Målen är formulerade i punktform och förtydligar vad läraren ska betygsätta. Målen beskriver vilka kunskaper eleven ska ges förutsättningar att utveckla genom undervisningen i ämnet. De är inte placerade i någon rangordning. De går in i varandra och är beroende av varandra. Målen sätter ingen begränsning för elevens kunskapsutveckling – det går alltså inte att betrakta dem som något som slutgiltigt kan uppnås.

Det centrala innehållet anger vad som ska behandlas i undervisningen i varje kurs, för att eleven ska få möjlighet att utveckla de kunskaper som beskrivs i målen. Målen och det centrala innehållet har alltså helt olika karaktär. Trots det kan det finnas ett visst innehåll även i målen, men i de fallen är målen mer övergripande och inte lika konkreta som det centrala innehållet.

Det finns en tydlig koppling mellan målen och kunskapskraven. Kunskapskraven uttrycker med vilken kvalitet eleven ska visa sitt kunnande i förhållande till målen. Ordningen i kunskapskraven är densamma som i målen. Om målen t.ex. börjar med förmåga att läsa texter börjar också kunskapskraven med det. Däremot är det inte så att varje mål alltid motsvaras av ett stycke i kunskapskraven. Ett stycke i kunskapskraven kan lika gärna relatera till flera mål som till ett mål.