Möjligheter i spelet

För att underlätta för lag att utveckla sitt spelsystem har SvFF förslagit uppgifter och prioriteringar för varje skede av spelet. I anfallsspelet är uppgiften att passera motståndare och lagdelar för att komma till avslut och göra mål. I försvarsspelet är uppgiften att erövra bollen för att förhindra avslut. I spelformen 9 mot 9 finns förslag på två prioriteringar per skede av spelet vilka underlättar för spelarna att genomföra uppgiften. Den första prioriteringen för varje skede finns kvar från spelformen 7 mot 7.

Lag som inte tidigare har jobbat med spelets skeden rekommenderas att börja med den första prioriteringen för varje skede. Först när laget har genomfört dessa på ett bra sätt på träning och i matcher introduceras prioritering nummer två för varje skede. Laget kan även ta fram egna prioriteringar, gärna genom en dialog mellan ledarna och spelarna.

Varje lag kan skapa sitt eget spelsystem med de rekommenderade uppgifterna och prioriteringarna som grund. Uppgifterna och prioriteringarna presenteras under respektive skede av spelet i skissen "Spelets skeden 9 mot 9".

Spelets skede 9 mot 9.png

 

Laget
Det finns olika saker som spelarna kan göra för att uppfylla lagets uppgifter och följa prioriteringarna. Det är viktigt att spelarna känner att de har möjlighet att prova olika lösningar utan att det finns ett rätt och ett fel. Genom att prova olika lösningar lär sig spelarna med tiden vad som fungerar bäst.

Målvakten bör träna även på de saker som gäller utespelarna. Några spelare börjar nu specialisera sig som målvakt. Sträva efter att ha mer än en målvakt per lag för att undvika att bli beroende av enstaka spelare samt underlätta målvaktens träning. Det är fortfarande nyttigt för målvakter att även träna och spela som utespelare.

Uppgiften i anfallsspelet är att passera motståndare med bollen.

  • Uppgiften i skedet Speluppbyggnad är att uppfylla grundförutsättningarna i anfallsspel, se * nedan, samt vara spelbara i alla spelytor.
  • Uppgiften i skedet Kontring är snabbt speldjup framåt och bakåt samt vara snabbt spelbar i spelyta 2 och 3.
  • Uppgiften i skedet Komma till avslut och göra mål är att de flesta avsluten sker i straffområdet samt förvänta sig returer.

Uppgiften i försvarsspelet är att ta bollen.

  • Uppgiften i skedet Återerövring av bollen är att snabbt pressa bollhållaren och snabbt förhindra passningsalternativ.
  • Uppgiften i skedet Förhindra speluppbyggnad är att samla laget i lagdelar. samt förhindra spel genom lagdelarna.
  • Uppgiften i skedet Förhindra och rädda avslut är att förhindra avslut i straffområdet samt förvänta sig returer.
Lagets möjligheter - anfallsspel

Laget har följande möjligheter i anfallsspelet:

  • spelbarhet *
  • speldjup *
  • spelbredd *
  • spelavstånd *
  • positionering
  • djupledsspel
  • spelvändning
  • uppflyttning
  • väggspel
  • överlappning
  • avledande rörelse.
Lagets möjligheter - försvarsspel

Laget har följande möjligheter i försvarsspelet:

  • försvarssida
  • täckning
  • understöd
  • nedflyttning
  • uppflyttning
  • överflyttning
  • centrering.
Spelaren
Spelarutbildningsplanen presenterar saker som spelare kan göra för att lösa situationer på planen och som är lämpliga att träna på i respektive spelform. Det kan finnas spelare som gör saker som presenteras först i en senare spelform, till exempel spelar väggspel. Tränaren kan gärna uppmuntra detta när det sker men ändå fokusera på att utveckla det som finns presenterat för den aktuella spelformen i planeringen av träning och match.

Målvakten är en spelare och bör träna även på de saker som gäller utespelarna. Det är även viktigt att låta spelarna turas om att vara målvakt både på träning och i matcher.

Spelarens möjligheter - anfallsspel

Spelaren har följande möjligheter i anfallsspelet:

  • driva
  • vända
  • skjuta
  • passa
  • ta emot bollen
  • utmana, finta och dribbla
  • nicka.
Spelarens möjligheter - försvarsspel

Spelaren har följande möjligheter i försvarsspelet:

  • bryta
  • pressa
  • markera
  • tackla
  • nicka
  • blockera.
Målvaktens möjligheter - anfalls- och försvarsspel

Målvakten har följande möjligheter, utöver spelaren ovan:

Anfallsspelet

  • rulla bollen
  • kasta bollen
  • utspark.

Försvarsspelet

  • fånga 
  • palming
  • kasta sig
  • bryta djupledspassning
  • boxa
  • upphopp (fånga/boxa).
Fotbollsfys
Träning för fotbollsfys syftar till att spelarna effektivt och säkert ska kunna utföra fotbollsaktioner som till exempel accelerationer, inbromsningar, upphopp, skott och tacklingar. De fysiologiska grundkvaliteterna bör tränas extra.

Denna träning kan med fördel ske i samband med ordinarie träning som del av förberedelseträningen eller via färdighetsövningar. Träningen bör ske med sin egen kroppsvikt som motstånd i olika koordinationsövningar med och utan boll, stafetter, hinderbanor, kroppsvikts- och parövningar.

Spelarna kan träna återhämtningsförmågan mellan fotbollsaktioner extra genom övningar som innehåller löpningar med hastighetsförändringar.

  • Koordinationsövningar med och utan boll, stafetter och hinderbanor.
  • Parövningar och övningar med den egna kroppen som belastning.
  • Löpningar med hastighets- och riktningsförändringar.
Fotbollspsykologi
Spelarnas ökade reflektionsförmåga ger möjligheter att sätta upp mål inför träning och match. Spelarna bör sätta upp mål vilka är inriktade på aktioner som spelarna ska göra ofta, till exempel att utmana eller passa med vänsterfoten. De ska sedan söka situationer där de kan träna på detta under träning eller matcher och utvärdera aktionerna efteråt.

I spelet 9 mot 9 kan det gå längre tid mellan de situationer där spelarna har boll. Det är viktigt att spelarna fortsätter att göra aktioner även om det har gått lång tid sedan det senaste försöket. Det är särskilt viktigt att spelarna vågar pröva igen efter ett tidigare misslyckande, till exempel en förlorad nickduell.

I tretton- och fjortonårsåldern är det inte ovanligt med negativt kroppsspråk och negativa kommentarer om lagkamrater under träningar och matcher. Det är därför viktigt att spelarna arbetar med att visa positiva gester mot sina lagkamrater och lär sig att det bästa sättet att få någon att göra mer av något är att förstärka försök.

  • Långsiktig utveckling, t.ex. att en spelare sätter upp mål inför träning och match och utvärderar.
  • Göra nästa aktion, t.ex. att en spelare går in i en nickduell även om hon/han har förlorat en nickduell tidigare.
  • Göra lagkamrater bättre, t.ex. att en spelare visar positiva gester mot lagkamrater.
Fasta situationer
Vid fasta situationer får bollen slås i luften och även gå direkt i mål. SvFF rekommenderar att lagen prioriterar att spelet kommer igång snabbt och att olika spelare får ta fasta situationer vid olika tillfällen. För den långsiktiga utvecklingen är det troligen bättre att prioritera spelets olika skeden före fasta situationer i under träningen.
  • Avspark
  • Inkast
  • Hörna
  • Frispark
  • Straffspark
  • Inspark.