Spelet
I spelformen 5 mot 5 tillåter barnens utveckling inte något avancerat spelsystem. Däremot kan de hantera enkla uppgifter i anfalls- och försvarsspel.
Spelarna utvecklas och motiveras av att känna att de har möjlighet att prova olika lösningar för att genomföra uppgifterna utan att det finns ett rätt och ett fel. Genom att prova olika lösningar lär sig spelarna med tiden vad som fungerar bäst.
I denna ålder införs målvakt i spelet och för utespelarna kan två lagdelar införas. Ledare bör fortsätta att poängtera att alla spelare är anfallsspelare när laget har bollen och att alla är försvarsspelare när motståndarna har bollen. Spelarna bör turas om att starta i matcherna, och de bör spela på olika positioner både på träning och i matcher.
Ett sätt att göra spelare delaktiga och samtidigt träna spelförståelse är att ledaren frågar spelarna vad målvaktens, backarnas och forwards olika roller är i anfalls- och försvarsspel. Frågorna bör vara begränsade till en eller två korta punkter per position, och spelarna ska sedan träna på dessa punkter på träning och i matcher. Spelarna kan exempelvis lära sig att målvaktens roll i försvarsspelet är att rädda skott och i anfallsspelet att vara spelbar bakåt för medspelarna.
- Uppgiften i anfallsspelet är att passera motståndare med bollen.
- Uppgiften i försvarsspelet är att ta bollen.
Lagets möjligheter - anfallsspel
Laget har följande möjligheter i anfallsspelet:
- Spelbarhet.
Tränaren kan gärna uppmuntra detta när det sker men ändå fokusera på att utveckla det som finns presenterat för den aktuella spelformen i planeringen av träning och match.
Målvakten är en spelare och bör träna även på de saker som gäller utespelarna. Det är även viktigt att låta spelarna turas om att vara målvakt både på träning och i matcher.
Spelarens möjligheter - anfallsspel
Spelaren har följande möjligheter i anfallsspelet:
- driva
- vända
- skjuta
- passa
- ta emot bollen
- utmana, finta och dribbla.
Spelarens möjligheter - försvarsspel
Spelaren har följande möjligheter i försvarsspelet:
- bryta
- pressa
- markera.
Målvaktens möjligheter - anfalls- och försvarsspel
Målvakten har följande möjligheter:
Anfallsspelet
- rulla bollen
- kasta bollen.
Försvarsspelet
- fånga
- kasta sig.
Träningen bör fortsätta att möta spelarnas stora rörelsebehov och stimulera fysiologiska grundkvaliteter genom till exempel koordinationsövningar med boll och hopprep, stafetter och hinderbanor. Hög aktivitetsnivå, kreativitet och rörelseglädje är nyckelord. Fotbollsfys kan tränas genom spel och lekar.
- Koordinationsövningar med boll, stafetter och hinderbanor.
I spel 5 mot 5 har spelarna många bollkontakter och både lyckas och misslyckas med olika aktioner. För att undvika att spelarna slutar att försöka efter att ha misslyckats måste spelarna få lära sig att det är viktigare att fortsätta försöka än att det blir rätt. Spelare som fortsätter att försöka kommer till slut att lyckas och utvecklas på lång sikt.
Förutom att försöka göra nästa aktion kan spelarna hjälpa sina lagkamrater till nästa aktion genom att ge dem beröm och uppmuntra dem efter misstag. De kan till exempel säga ”bra kämpat”, ””försök igen”” eller ”Nästa tar du!”. De kan också klappa om varandra.
- Långsiktig utveckling, t.ex. att en spelare väljer en egen lösning i en övning (exempelvis skott med höger eller vänster fot).
- Göra nästa aktion, t.ex. att en spelare vågar utmana igen när hon/han har tappat bollen.
- Göra lagkamrater bättre, t.ex. att en spelare säger "bra kämpat" och "försök igen" till sina lagkamrater.
- Avspark
- Sidlinjespark
- Frispark
- Målvaktsutspark.