4. Utrymning

I det här kapitlet kommer vi att gå igenom utrymning, mental förberedelse och avrapportering. För att en utrymning ska fungera så effektivt som möjligt krävs det att alla personer vet precis vad som gäller vid utrymning och vilka deras arbetsuppgifter är.

Olika situationer som kan uppstå

Utrymningen behöver också anpassas efter situationen. En svårighet, som är bra att vara medveten om, är att besökarna som ska lämna arenan i vissa situationer inte själva ser eller förstår varför arenan behöver utrymmas. Du kommer nu få ta del av olika situationer som kan uppstå.

Brand

Brand med kraftig rökutveckling är bland det allvarligaste som kan inträffa vid en arena. Därför är det oerhört viktigt att det finns ett systematiskt brandskyddsarbete i samband med ett arrangemang. Det innebär att arrangören ansvarar för att genomföra kontroller av brandsäkerheten i arenan före, under och efter match. För er som publikvärdar innebär detta att ni ska känna till:

  • hur brandsläckningsutrustningen fungerar och vart den är placerad,
  • hur ni larmar och hur brandlarm och andra larmsignaler låter,
  • var återsamlingsplatsen är och er roll vid en eventuell utrymning,
  • hur utrymningsstrategin för personer med funktionsnedsättning och rullstolsanvändare är, och
  • hur utrymningsplanen fungerar i praktiken genom övningar.

Det är extra viktigt att personalen är lugn och tydlig i sitt bemötande av besökarna. Ser du en brand ska du omedelbart rapportera så den kan tas om hand av personal som har utbildning för det. Påbörja släckningen själv med den befintliga utrustningen. Separat brandutbildning genomförs av respektive förening

En bra ramsa för att komma ihåg är: 
Rädda
= Rädda dig själv och de som är i fara. 
Varna = Varna alla som hotas av branden. 
Larma = Larma 112. 
Släck = Släck branden om du tror att du klarar det

Bombhot

Ett bombhot är ett exempel där faran inte syns för åskådarna. Det kan därför vara svårt att förklara varför åskådarna plötsligt måste lämna arenan och inte kommer att få se klart matchen. Det är viktigt att du som publikvärd på ett bestämt sätt ser till att arenan blir utrymd så fort som möjligt, men samtidigt lika viktigt att undvika att skrämma människor eller skapa panik.

Speaker

Vid alla typer av utrymningssituationer är det bra om du är förberedd på vilken information speakern ska lämna i högtalarna. För vissa nödsituationer finns förinspelade meddelanden som klubben kan använda sig av.

Ditt agerande

Vid varje utrymning ska besökarna ta den kortaste vägen till närmaste säkra nödutgång. Inga nödutgångar får under några omständigheter vara blockerade.

Din uppgift kan vara att se till att utrymningen sker så säkert som möjligt utan att du själv utsätter dig för fara. Klubben ska ha tränat på en utrymningssituation så många gånger att det ska sitta i ryggraden när situationen uppstår. Det är viktigt att du sätter dig in i din roll och ditt ansvar och vet vem som ska göra vad vid en utrymning.

I en utrymningssituation kan det vara bra att tänka på:

  • Se till att alla människor går direkt ut och inte först söker upp andra personer de kom med.
  • Var flexibel men bestämd.
  • Spring aldrig.
  • Lär dig din sektion.
  • Avvakta alltid instruktioner innan insats.
  • Var väl förberedd så du vet vilken roll du har i utrymningen.
Nödutgångar
  • Nödutgångarna får inte vara låsta och obemannade under ett evenemang. Den som har nyckeln till en nödutgång måste stå vid utgången hela evenemanget. Om det inte sker så kan klubben bli anmäld direkt.
  • Om en krissituation skulle uppstå är det svårt att hinna före besökarna till nödutgången och det kan leda till livsfarliga förseningar av utrymningen om en utgång är låst och obemannad.
  • Alla utrymningsvägar ska vara gulmålade eller i särskiljbar färg så det är lätt för besökaren att hitta dem.
  • Alla grindar som finns på en arena ska också vara gulmålade eller i särskiljbar färg och öppnas om de ingår i utrymningsplanen.
Tänk igenom händelserna i förväg

För att du ska kunna göra ett så bra jobb som möjligt är det viktigt att vara mentalt förberedd. Det har bevisats att mental förberedelse är skillnaden mellan en professionell insats och en mindre bra insats i akuta eller stressade lägen.

Är du väl förberedd och kan dina arbetsuppgifter, klarar du lättare av att hantera och lösa olika situationer som kan uppstå. Många gånger är tankarna viktiga för hur man reagerar. Därför är det viktigt att tänka positivt, och kunna se möjligheter även i pressade lägen.

Nu ska du få exempel på hur du kan förbereda dig inför att en kritisk situation kan uppstå.

Mental förberedelse går ut på att du i situationen ska känna ”Jag visste att det här kunde hända och jag vet vad jag ska göra!” istället för att du känner ”Hjälp, vad ska jag ta mig till!”.

Så här kan du träna på att förbereda dig genom att leva dig i situationen:

  1. Föreställ dig att någon svimmar på sektionen du brukar jobba på.
  2. Vad ska du göra? Tänk igenom scenariot framför dig.
  3. Tänk på scenariot tills du kommit på en optimal lösning.
  4. Nu har du gjort en mental träning på den här typen av situation. Gör likadant med andra typer av situationer som kan uppstå när du arbetar som publikvärd.

Den här typen av mental förberedelse har också visat sig vara väldigt viktig för att kunna bearbeta jobbiga saker efter att de har hänt.

Här är tre sätt att förbereda sig på en situation:
Öva
Repetera kunskap och se till att du känner till rutiner kring olika situationer. Läs igenom utrymningsmanualen och öva på olika situationer, exempelvis att lägga någon i framstupa sidoläge.
Psykiskt förberedd
Rikta tankarna mot rätt saker vid rätt tidpunkt och handla därefter.
Fysiskt förberedd
Träna in ett mönster så att det sedan sker automatiskt vid en eventuell stressad situation. Det gör du för att du även under maximal stresspåverkan ska kunna bibehålla tekniken.

Händelser du som publikvärd kan förbereda

I ditt jobb som publikvärd finns det några händelser du kan förbereda innan matchen:

  • Var finns utrymningsvägarna?
  • Var finns kamraterna?
  • Var finns ordningsvakter och eventuell polis?
  • Var finns sjukvårdskunniga?
  • Var finns brandsläckare, sjukvårdsutrustning?
  • Inhämta information om särskilda händelser som kan förväntas.
Krisbearbetning

Har du varit med om en obehaglig eller jobbig händelse ska du ha möjlighet att bearbeta händelsen genom krisbearbetning.

Det innebär att ni som arbetat under händelsen får chans att tillsammans bearbeta händelser ni gått igenom under ett arbetspass. Orsaken till att man behöver bearbeta olika situationer är att om det inte görs, finns risken att händelsen gnager inom en. Det finns risk att händelsen "spökar", vilket innebär att du gör ett sämre jobb om du råkar ut för en liknande situation.

Under en krisbearbetning samlas all personal som deltagit vid exempelvis en utrymning. Sedan får var och en berätta hur det gick till och hur de upplevde situationen. Krisbearbetningen hålls av en krissamtalsutbildad handledare.

Varför krisbearbetning?

En krisbearbetning ska helst inte vara frivillig. Det finns flera orsaker till det.

  • De som mår allra sämst trycker ofta bort alla tankar på det som inträffar och känner inte efter.
  • Du kan i vissa fall uppleva att du mår bra fast det är tvärtom.
  • De som vill gå på krisbearbetning behöver prata med alla inblandade för att krisbearbetningen ska bli så korrekt som möjligt.
  • Även om du själv mår bra så kan det finnas andra som mår dåligt.

Krisbearbetningen gör också att du i en liknande situation är bättre förberedd på vad du ska göra och hur du ska hantera en liknande situation.

Repetition:

I det här kapitlet har vi gått igenom vad som är bra att tänka på kring utrymning och mental förberedelse. Här är några viktiga punkter från kapitlet:

  • Det är viktigt att i en krissituation vara lugn och tydlig i ditt bemötande av besökarna.
  • Var förberedd på en utrymningssituation så du vet vilken roll du har om det skulle inträffa.
  • Förbered dig både fysiskt och psykiskt inför en situation.
  • Har du varit med om en jobbig eller obehaglig upplevelse kan du behöva bearbeta den. Därför erbjuds du krisbearbetning.
  • Under en krisbearbetning samlas alla som medverkade under händelsen och går igenom vad som hänt och hur de upplevde situationen.