2.2 Spelmarknad och idrott
För att förstå riskerna för matchfixning, otillåten vadhållning och spelproblem är det viktigt att förstå hur spelmarknadens koppling till idrotten ser ut.
Idrotten är inte bara en plats för utövande, utan även en plats för spelbranschens spelutbud. De senaste åren har spelutbudet på idrott exploderat. Framför allt hänger det ihop med den digitala utvecklingen av onlinespel, kombinerat med att det går att spela på olika enheter, såsom mobiltelefonen, datorn och surfplattan. Det har gjort det möjligt att spela på idrott från hela världen, dygnet runt, under hela året.
Konkurrensen mellan spelbolagen har inneburit att ett stort antal bolag erbjuder spel på matcher och tävlingar på många nivåer och på flera olika delmoment i matcherna. På en stor del av tävlingar och serier inom svensk idrott är det vanligt att allt mellan 50 och 400 spelbolag erbjuder spel.
Utöver att många spelbolag erbjuder spel på serier, tävlingar och slutresultat i matcher och tävlingar, erbjuds också spel på en mängd olika delmoment inom en match. Nedan följer några exempel på det:
Fotboll: Inkast, hörna, varning, utvisning, antal mål i en halvlek med mera.
Ishockey: Antal utvisningar, antal mål i en period, antal mål som ett lag vinner/förlorar med.
Tennis: Antal dubbelfel, antal serveess, nästa vunna game, nästa vunna set.
Den omfattande mängden erbjudanden innebär ökade risker för aktiva inom idrotten att ingå vadhållning på spelobjekt som är nära själva idrottsutövandet. Det i sin tur ökar riskerna för spelproblem, otillåten vadhållning och matchfixning.
Tillbaka till 2.1 Vad är otillåten vadhållning? | Till 2.3 Delprov 2 |