Uppförandekod
Du som ledare är viktig!
Du som är engagerad inom någon av gymnastikens mångfacetterade verksamheter är viktig. Utan din och andra ledares insats skulle ingen ideell föreningsaktivitet kunna bedrivas.
Särskilt viktig är du för de över 100 000 barn och ungdomar som varje vecka tränar ”sin” gymnastik i någon av landets många gymnastikföreningar – allt från den lekfulla motoriska grundträningen i tidig ålder till elitverksamhet inom någon av de många tävlingsdisciplinerna. Det handlar ju inte bara om att lära in rätt teknik.
Du är en förebild
Du betyder mycket för dina gymnasters personliga utveckling, på många sätt. Den uppgift du har som ledare ställer också stora krav på dig. Hur du är som ledare och hur ni har det i föreningen påverkar utövarna även på andra plan. Att stödja och utmana på rätt sätt, sett ur gymnasternas synvinkel, kan vara en komplicerad och inte alltid lätt balansgång. Särskilt i tävlingsverksamheten kommer också frågor av medicinsk och även psykologisk karaktär in i bilden. Det kan handla om klimat och kultur mellan ledare och gymnaster i träningshallen, om näringsfrågor, om kroppsuppfattning, om relationer mellan gymnasterna i gruppen och föreningen. Känner du dig osäker hur du ska reagera och agera kan du hitta stöd i våra riktlinjer nedan.
Att bidra till en positiv personlig utveckling och ett livslångt intresse för träning är två av grundpelarna i den svenska gymnastikmodellen.
Gymnastikens Uppförandekod
Gymnastikförbundets uppförandekod ger riktlinjer om hur du som ledare ska agera och reagera i ditt ledarskap. Vår gemensamma uppförandekod formulerar hur vårt ledarskap ska vara. Gymnastikens riktlinjer för hur vi ska bedriva vår tränings- och tävlingsverksamhet gäller för alla medlemsföreningar och deras ledare. Det är därför viktigt att du som ledare läser igenom och reflekterar kring dessa punkter. Barnkonventionen*, som vi ansluter oss till, säger att all träning ska ske på barns villkor.
Riktlinjerna i Gymnastikens Uppförandekod säger:
- Vi ger utövarna möjlighet att uppleva glädje och gemenskap inom gymnastiken.
- Vi underlättar individens utveckling med utgångspunkt i den enskilda utövarens utvecklingsnivå, förutsättningar och ambitionsnivå.
- Vi är goda förebilder.
- Vi respekterar allas lika värde.
- Vi respekterar utövarnas personliga integritet.
- Vi bidrar till utövarnas utveckling genom att på olika sätt göra dem delaktiga i beslut som rör deras träning och tävling samt skapar en miljö där individen reflekterar och tar ansvar.
- Vi ansvarar för utövarnas personliga säkerhet i samband med gymnastikverksamhet.
- Vi ansvarar för utövarnas hälsa och välmående i samband med gymnastikverksamhet.
Uppförandekoden baseras på tre grundläggande principer
Barnrättsperspektivet
All gymnastikverksamhet för barn och ungdomar ska bedrivas utifrån ett barnrättsperspektiv och ska följa FN:s barnkonvention. Ett barnrättsperspektiv innebär att, med respekt för barnets åsikter, alltid ha barnets bästa - det vill säga dess välmående, hälsa och positiva utveckling - för ögonen. Ett barnrättsperspektiv innebär vidare att se till det enskilda barnets behov och förutsättningar på den utvecklingsnivå det befinner sig.
Att ha ett barnrättsperspektiv inom gymnastiken innebär också att såväl tränare som ledare på alla nivåer ska sätta barnet i fokus och analysera vilka konsekvenser ett beslut eller åtgärder får för ett barn eller en grupp av barn. Detta perspektiv gäller givetvis både på golvet och i sammanträdesrummet för alla tränare och ledare.
Utövare med stark inre drivkraft
Enligt Self Determination Theory (SDT, en motivationsteori grundad av professorerna Edward L. Deci och Richard M. Ryan) har motivation en helt avgörande betydelse för möjligheten att över tid utveckla kompetenser och färdigheter. Forskningen visar också att den mest framgångsrika typen av motivation är den som kommer inifrån individen själv. Med mer inifrån och självständigt drivna utövare kommer de hålla på längre med sin idrott, uppleva mer glädje med sin idrott, arbeta bättre tillsammans, bli mer kreativa och ha mycket mer roligt.
I svensk gymnastik skapar ledarskapet och strukturerna förutsättningar för att utövarna utvecklar en stark inre drivkraft, exempelvis genom ökat inflytande på träning och tävling.
Att nå toppen får ta sin tid
Det finns inga genvägar i internationell toppidrott, en idrottares utveckling är en långsiktig process. Vetenskapliga studier visar att det tar minst 10 år och 10 000 träningstimmar för en talangfull idrottare att nå internationell toppnivå. Det innebär i genomsnitt tre timmars träning och tävling per dag. Observera att även spontanidrott och liknande aktiviteter räknas. Dåliga beslut, till exempel för stort fokus på kortsiktiga resultat och tidig specialisering kommer att undergräva unga idrottares långsiktiga utveckling och i förlängningen leda till att många slutar med sin idrott i förtid.
Utifrån ovanstående och givet den låga minimiåldern i vissa av tävlingsdisciplinerna är konklusionen att svensk tävlingsgymnastik aktivt ska sträva efter att våra gymnaster ska nå sin prestationstopp längre upp i åldrarna än vad som är kutym internationellt. Exempelvis ska våra tränings- och tävlingssystem anpassas därefter.
Genom att respektera den långsiktiga processen och ha tålamod vill vi behålla så många tävlingsgymnaster så länge som möjligt!