Del 2 - Barnrättsperspektivet
Barnrättsperspektivet
Alla barn och ungdomar som deltar i gymnastiken ska känna sig välkomna och värdefulla. Som ledare inom Svensk Gymnastik ska du vara medveten om hur barn- och ungdomsidrott bedrivs ur ett barnrättsperspektiv.
Titta på filmen där Cecilia från Unicef berättar om hur man som ledare kan förhålla sig till barnkonventionen under träning.
Det är viktigt att uppmuntra de aktiva till att känna glädje till rörelse och idrott från början för att vilja fortsätta hela livet. Din roll som ledare och de val du gör kan få stor påverkan. Se filmen selektering och nivåindelning och reflektera över hur du agerar.
- barnrättsperspektiv
- barnperspektiv
- barns perspektiv.
Barnrättsperspektivet är ett begrepp som handlar om att utgå från barnkonventionen. Det markerar att barn är rättighetsbärare och att deras rättigheter ska säkerhetsställas i beslut och handlingar som rör barn. Barnkonventionen gäller för barn och ungdomar upp till 18 års ålder.
De grundläggande principerna i barnkonventionen
- Alla barn har lika värde och samma rättigheter. Ingen får diskrimineras (artikel 2).
- Vid alla beslut som rör barn ska i första hand barnets bästa beaktas (artikel 3).
- Alla barn har rätt till liv, överlevnad och utveckling (artikel 6).
- Ett barn har rätt att uttrycka sin mening och höras i alla frågor som rör barnet. Hänsyn ska tas till barnets åsikter utifrån ålder och mognad (artikel 12).
Utöver de grundläggande principerna är artikel 31 i barnkonventionen central för barn och ungdomars idrottsutövande. Artikeln handlar om barns rätt till lek, vila och fritid.
Barnperspektiv är när du tänker dig in i barns situation och funderar på vad som blir bäst för dem och hur dina beslut påverkar dem. Perspektivet kan gälla ett barn specifikt eller en grupp barn allmänt.
Barns perspektiv är när ett barn eller flera tycker något i en fråga. För att få barns perspektiv måste du vända dig till barnen, lyssna och förstå hur de ser på frågor, beslut och träning.
Hur kan du som ledare då översätta detta i praktiken? Här är några exempel:
- Barn ska ha roligt när de tränar – tänk på det när du utformar träningen.
- Ha alltid barnets bästa och välmående i fokus.
- Låt de aktiva vara delaktiga i beslut efter ålder och mognadsgrad.
- Lyssna på och respektera barnets åsikter och ta dem i beaktande.
- Uppmuntra alla utifrån deras egna förutsättningar och utvecklingstakt.
- Var medveten om att kostnader påverkar deltagande och håll därför kostnaderna nere.
Reflektera:
Hur tar du hänsyn till de tre olika perspektiven (barnrättsperspektivet, barnperspektivet och barns perspektiv) under träning?
Lästips
Vill du fördjupa dig kan du läsa Barnkonventionen och föreningsidrotten – handbok för idrottsledare som är framtagen av Unicef.
Boken Barnens spelregler ha tagits fram av Bris och Riksidrottsförbundet för att främja en trygg idrott. Boken är en bra start för diskussioner om rättigheter och värderingar i idrotten.